60 miljoner hopp målet för folkhälsoaktivitet i skolorna!

Gymnastikförbundet arrangerar varje år en aktivitet under temat Jag vägrar sitta still - allt för att motivera barn och vuxna till daglig rörelse. I år har den fått formen av en 'hopprepsutmaning' till landets skolor. Utmaningen har fått en rejäl respons i år: Drygt 350 av landets skolor, från Arvidsjaur i norr till Helsingborg i söder, hoppar varje dag under fyra veckors tid för att slå det gamla rekordet på 13,5 miljoner hopp. (Det passerades redan under första veckan!) 52 miljoner hopp (ungefär 8.400 hopp per skola och skoldag) är resultatet när rekordförsöket närmar sig slutet - söndag 23 oktober är sista dagen för att registrera nya hopp. Det nya målet är satt till 60 miljoner hopp! Konkret går aktiviteten till så att elever och lärare samlar ihop dagens eller veckans hopp och registrerar dessa på www.gymnastik.se. Tätstriden just nu står mellan ett par skolor i Skåne, Norrland och västkusten. Men det kan ändra sig - även Stockholmsområdet har några ’bubblare’! - Det är den perfekta rastaktiviteten, enkel att genomföra, alla kan delta, alla hopp räknas lika mycket, säger en av de engagerade lärarna. Listor över alla deltagare finns hos Lena Lindahl på Gymnastikförbundet, som gärna ger tips om lämpliga skolor att följa upp! (Tel 08-699 64 92, mejl lena.lindahl@gymnastik.se)