Simsen Diagnostics teknik för att mäta patientspecifikt tumör-DNA i blod används i Oncorenas kliniska fas I-II studie

Simsen Diagnostics AB och Oncorena AB har ingått ett avtal, där Simsen Diagnostics får uppdraget att mäta cirkulerande tumör-DNA i Oncorenas kliniska fas I-II njurcancerstudie. Simsen Diagnostics kommer designa individanpassade tester som följer en unik mutationssignatur i varje patient. Metoden är upp till tio gånger känsligare än konventionell teknik att mäta tumör-DNA i blod vilket bidrar till bättre uppföljning av behandlingseffekt.

Oncorena utvecklar en potentiellt banbrytande behandling för patienter med avancerad njurcancer. Läkemedelskandidaten orellanin, som har en unik verkningsmekanism, utvecklas för organspecifik kemoterapi med potentiellt kurativa fördelar för patienter med avancerad njurcancer som genomgår dialys på grund av njursvikt. Läkemedelskandidatens potential kommer nu även utvärderas genom att mäta förändringar i nivån av cirkulerande tumör-DNA i patientens blod. Rekrytering av patienter pågår och för närvarande kan patienter från Sverige, Danmark, Finland, Norge och Tyskland delta i studien. Fas I-II-studien kommer att omfatta upp till 40 patienter och initialt testas Simsen Diagnostics metod på ett mindre antal patienter. För att komma ner i den högsta känsligheten individanpassas testet som mäter tumör-DNA i blodet. Kort beskrivet så utgår man från tumörvävnad från patienten som man undersöker med en mindre känslig metod. Utifrån resultatet väljer man ut 15–30 olika förändringar i tumören och utvecklar ett test som enbart följer dessa, fast med mycket högre känslighet och i blodet istället för i vävnaden.

• “Personifierade tester är mycket mer känsliga och specifika jämfört med alternativa metoder att mäta tumörbördan i blod. Det skapar ett bättre test och ger möjlighet att följa tumörens förändring över tid. Resultatet kan vara mycket användbar i läkemedelsutveckling”, säger Gustav Johansson, vd för Simsen Diagnostics.

FDA har beskrivit att de rekommenderat mätning av cirkulerande tumör DNA i tidig läkemedelsutveckling. Simsen Diagnostics bedömning är att i framtiden kan det finnas en möjlighet att även patienter inom sjukvården följs med ett personanpassat test. Redan idag sekvenseras många patienters DNA med breda metoder och med hjälp av de resultaten skulle det gå att skapa patientspecifika tester, vilket skulle kunna leda till att man upptäcker återfall tidigare och styra behandlingen på nya sätt.

Om Simsen Diagnostics

Simsen Diagnostics utvecklar ultrakänsliga och lättanvända tekniker för att läsa DNA-sekvenser. Bolaget har idag kunder inom läkemedelsindustrin och där de tillhandahåller en tjänst för att mäta cancer-DNA i blodprover i kliniska studier. Tekniken har ett brett användningsområde även utanför cancerområdet. Bolaget har sitt säte på Sahlgrenska Science park i Göteborg och är grundat på innovation från Anders Ståhlbergs grupp på Sahlgrenska Akademin.

För mer information besök Simsen Diagnostics hemsida www.simsendiagnostics.com

Om Oncorena Oncorena AB

är ett svenskt läkemedelsbolag med huvudkontor i Lund. Bolaget utvecklar ny och potentiellt banbrytande behandling för patienter med avancerad njurcancer baserad på forskning vid Göteborgs universitet under ledning av professorerna Börje Haraldsson och Jenny Nyström. Projektet utvecklades initialt med stöd från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova, GU Ventures vid Göteborgs universitet och privata affärsänglar. Idag är Oncorena huvudsakligen finansierat av investmentbolagen HealthCap, Linc AB, Fåhraeus Startup and Growth AB, samt bioteknikbolaget AQILION AB.

För mer information, besök Oncorena hemsida www.oncorena.com