GOKAP Invest gör sin första exit – ska satsa på fler investeringar

GOKAP Invest gör sin första exit – ska satsa på fler investeringar

.............................................................

Investmentbolaget GOKAP Invest säljer hela innehavet i det börsnoterade medicinteknikbolaget Monivent. Denna exit är GOKAP Invests första och ett bevis på att bolagets investeringsmodell fungerar.

• Monivent var ett av de starkaste casen som vi investerade i under GOKAP:s första år, 2018. Affärsidén var jättebra, personerna bakom bolaget likaså och vi kände att genomförandeplanen hade stor potential att lyckas, säger Klementina Österberg, styrelseordförande för GOKAP Invest.

GOKAP investerar huvudsakligen i innovativa startupföretag, både för att öka aktieägarvärdet, dela risk och för att bidra till regionens framtid. Investeringen i Monivent är ett tydligt exempel på att bolagets modell fungerar.

• GOKAP gick in med pengar i bolaget i precis rätt läge, vilket gjorde att vi kunde fortsätta att ta fram vår produkt avsedd för klinisk användning, Neo100. I juni 2018 sökte vi nytt kapital och investeringen från GOKAP betydde otroligt mycket för oss, säger Karin Dahllöf, vd för Monivent.

Neo100 är en medicinteknisk produkt som förbättrar den akuta vården för nyfödda barn som behöver andningsstöd. Utrustningen mäter luftflödet till barnet via en sensormodul integrerad i ansiktsmasken och skickar data trådlöst till en extern monitor. Vårdgivaren får därigenom omedelbar återkoppling för att kunna säkerställa en effektiv, säker och skonsam behandling.

De första Neo100-enheterna har levererats till Frankrike, Österrike och Finland för studier avsedda för marknadsföringsstöd. Bolaget har ytterligare en produkt avsedd för utbildning och träning av vårdpersonal, Neo Training, och denna säljs via distributörer på nyckelmarknaderna i Europa, Australien och Nordamerika.

• Monivent har utvecklats enligt plan och i vintras börsnoterades bolaget. Därmed fullföljer vi i GOKAP nu vår exitplan, vilket tillgängliggör kapital som vi kan investera i andra intressanta företag, säger Klementina Österberg.

Sedan GOKAP startade under våren 2018 har drygt 10 miljoner kronor rests och investerats i 12 olika objekt. Målsättningen är att resa 15 miljoner kronor till, och inom kort kommer GOKAP att gå ut med ett erbjudande om att ta in dessa pengar genom en nyemission.

• En röd tråd för våra investeringar är att vi hittills alltid har saminvesterat med andra professionella investerare, bland annat för att dela risken med dem och för att minimera GOKAP:s egna driftskostnader för förvaltning av innehav, säger Klementina Österberg.

Framöver kommer GOKAP att investera mer i såväl befintliga som nya objekt med målet att få fram fler av framtidens företag. Förutom lyckosamma investeringar är GOKAP:s mål att bygga en community av investerare som vill vara med och saminvestera, för att på så vis bidra till det västsvenska ekosystemet för kapitalisering och utveckling av företag.

• Vi har medvetet gjort det möjligt att investera en mindre summa, för att skapa en mer demokratisk investeringscommunity. Vi kan gemensamt kan gå in med mer kapital i enskilda case än vad var och en av oss hade kunnat göra, och när fler kan delta i emissionerna får också fler ta del av värdetillväxten, säger Klementina Österberg.

->> Se intervjun här på Youtube med Karin Dahllöf, VD Monivent, och Klementina Österberg, styrelseordförande GOKAP, tillika VD GU Ventures.

För mer information:

Klementina Österberg, styrelseordförande GOKAP Invest AB (publ), 070-440 11 90, info@gokap.se

Karin Dahllöf, vd Monivent, karin@monivent.se

Om GOKAP Invest:

GOKAP Invest är ett investmentbolag som huvudsakligen investerar i bolag med stark tillväxtpotential och entreprenörsdriv. GOKAP grundades av de tre initiativtagarna GU Ventures under ledning av Klementina Österberg, Göteborg Corporate Finance under ledning av Carl Magnus Kindal samt entreprenören Claes Holmberg. För närvarande har GOKAP ca 200 aktieägare och har sedan starten 2018 investerat i 12 objekt, i samarbete med andra investerare. Läs mer om GOKAP Invest: www.gokap.se.

Om Monivent:

Monivent AB utvecklar, tillverkar och säljer medicintekniska produkter i syfte att förbättra den akuta vården som ges till nyfödda barn som har behov av andningsstöd vid födseln. Ungefär tre till sex procent av alla nyfödda barn hamnar i denna kritiska situation och vårdpersonal saknar idag bra verktyg för att bestämma hur effektiv denna manuella ventilering är. Monivent har utvecklat och står i begrepp att påbörja lanseringen av en utrustning som mäter luftflödet till barnet direkt i ansiktsmasken via en sensormodul som skickar data trådlöst till en extern monitor. Vårdgivaren får därigenom omedelbar återkoppling, vilket möjliggör nödvändiga justeringar för att säkerställa en effektiv men samtidigt skonsam behandling. Läs mer om Monivent: www.monivent.com.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 12 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.