Enairon i DI: "Vi har utvecklat världens mest effektiva kompressor"

Enairon i DI: "Vi har utvecklat världens mest effektiva kompressor"

Svenska Enairon AB är företaget som fokuserar på att revolutionera energieffektiviteten inom industrin med sin innovativa gravitationskompressor. För tio år sedan började fysikern och serieentreprenören Daniel Ehrnberg utveckla idén, och idag marknadsförs tekniken som världens mest effektiva kompressor. Nu kan man läsa en artikel i DI om företagets lösning för att effektivisera energiförbrukningen i industrisektorn.

I artikeln, skriven av Jill Bederoff, kan du bl.a. läsa om hur industrisektorn är en stor energislukare, både i Sverige och globalt. I Sverige stod industrin för 34 procent av elförbrukningen under fjolåret, enligt Ekonomifakta, medan den globala siffran är 37 procent, enligt IEA. Enairons gravitationskompressor minskar energiförbrukningen med 37 procent jämfört med konkurrenter, vilket gör den till en viktig komponent i kampen för ökad energieffektivitet. Enairons kompressor har testats i både laboratoriemiljöer och hos pilotkunder och resultaten har överträffat förväntningarna. Med en verkningsgrad på över 75 procent – långt över snittet på under 50 procent – har tekniken redan väckt intresse från svenska bolag men även från bolag i Europa.

Läs hela artikeln HÄR

Theo Wiman Ohlson, vd och medgrundare i Enairon, citeras i artikeln;

”Det som skiljer vår gravitationskompressor från andra tekniker är att vi använder vatten som kolvar, något som kyler hela kompressionsprocessen väldigt väl. Tack vare denna kylning når vår kompressor en mycket högre energieffektivitet”.

Enairon har även lyfts i NyTeknik i både papperstidning och digitalt, klicka här för att se artikeln.

Om Enairon

År 2013 fick uppfinnaren Daniel Ehrnberg en idé om en teknisk lösning som skulle kunna ha en stor påverkan på dagens energianvändning och konsumtion. Vid den tiden arbetade han med flytande vindkraft och funderade ständigt på sätt att lagra överskottsenergin som den genererar. Ett sätt är att använda energin för att komprimera luft och sedan lagra den i ballonger i havet. Problemet? Det finns för närvarande ingen energieffektiv teknik för att komprimera luft tillräckligt mycket.

Detta var gnistan till vad som nu har blivit Enairon – ett företag bestående av visionära personer med det gemensamma målet att förändra världen till det bättre. Sedan 2017 arbetar de varje dag för en mer energieffektiv och miljövänlig framtid – genom att utveckla och implementera världens mest effektiva luftkompressor.

Läs mer: https://enairon.com/

Elisabeth Gustafsson