På fotot från vänster: Hampus Ivert, VD och medgrundare i Hypocampus, tillsammans med Anders Haesert, chef för AcadeMedia Edtech.

AcadeMedias edtechsatsning fortsätter – ökar sitt engagemang i Hypocampus

I 2018 gick AcadeMedia in som ny delägare och saminvesterade med GU Ventures i Hypocampus AB, som har en digital plattform för utbildning och lärande. I dagarna har AcadeMedia ökat sin ägarandel och i samband med det har bl.a. GU Ventures sålt halva sitt innehav till AcadeMedia i den snabbväxande utbildningstjänsten, vars antalet användare har hittills dubblerats varje år.

AcadeMedia har länge bidragit till utveckling av digital innovation. Redan 2018 gick man in som delägare i edtechbolaget Hypocampus, som har utvecklat och äger en utbildningsplattform där AI optimerar lärandet på individnivå. Plattformen har idag 75 000 användare på universitetsutbildningar, gymnasie-, komvux- och yrkeshögskolor samt inom företagsutbildningar. 35 000 av dem använder läkarsystemet, 35 000 är gymnasie-, komvux- och yrkeshögskoleelever, samt 5 000 använder plattformen för egna företagsutbildningar.

Satsningen på utbildningsteknologi och lärplattformar ökar och edtech har ett särskilt fokus i AcadeMedias strategi framåt.

– Vi siktar mot att bli en av Nordens ledande aktörer inom edtech, säger Anders Haesert, chef för AcadeMedia Edtech.

Efter att ha medverkat till Hypocampus goda utveckling de senaste tre åren ökar AcadeMedia nu sin ägarandel till 36 procent av Hypocampus AB.

Vi har tillsammans vidareutvecklat Hypocampus ledande ställning på den svenska marknaden. De har tagit klivet ut internationellt och tiden är mogen att bredda Hypocampus marknadsnärvaro till fler länder. Vi ser att AcadeMedia är en bra partner till teamet i det här arbetet, säger Anders Haesert, chef för AcadeMedia Edtech.

Stark lansering i Frankrike – ett första steg

Initialt utvecklades Hypocampus för läkare och läkarstudenter och det är också mot denna målgrupp den första internationella satsningen riktats. Plattformen lanserades i Frankrike i augusti 2021 och under de senaste sex månaderna har 10 000 läkarstudenter från fransktalande länder valt att effektivisera sina studier med Hypocampus. Det goda mottagandet bekräftar att evidensbaserade verktyg för optimerat lärande är efterfrågade, även internationellt.

Hampus Ivert är grundare och VD på Hypocampus. Han berättar:

2022 har börjat med en rivstart. Feedbacken från teamet på vår nya marknad är stark. Det medicinska materialet håller mycket hög klass och översättningsprocessen är enkel och snabb. Erfarenheterna från lanseringen i Frankrike hjälper oss att nå ut till fler, både effektivare och med högre kvalitet.

Vi är på gång med att starta samma process på ytterligare geografiska marknader under året. Medicinsk kunskap är trots allt densamma i hela världen och Hypocampus kommer att finnas tillgängligt på många språk inom en snar framtid, säger Hampus Ivert.

AcadeMedia EdTech skapar digitala utbildningstjänster i syfte att utveckla morgondagens lärande och skola. Digitala lösningar inom pedagogik, projektledning och system utvecklas i egen regi och i samarbete med aktörer inom forskning och innovation. Målsättningen är att stärka elevernas förutsättningar att lyckas med sin utbildning. Inom AcadeMedia EdTech återfinns EdAdier, Omniway, Linguista, EdShare, Hypocampus, Cortexio och studier.se.

Om Hypocampus

Hypocampus AB är ett företag från Göteborg med en digital plattform för lärande. I Hypocampus plattform studerar idag läkarstudenter och läkare enligt de evidensbaserade metoder som främjar ökad inlärning och får större del av kunskapen att fastna i långtidsminnet. Genom att använda ”test enhanced learning” och ”spaced repetition” (en metod som bygger på att man kan öka långtidsinlärningen genom att dela upp repetitionstillfällena utefter kalkylerade intervaller) och sedan optimera inlärningsprocessen utifrån personliga lärförmågor och kunskapsluckor, är målet med mjukvaran att på sikt höja kunskapsnivån i hela läkarkåren och att sprida konceptet till andra utbildningar. Hypocampus ingår i GU Ventures inkubator och ägs idag av grundarna, GU Ventures och AcadeMedia. Läs gärna mer på: www.hypocampus.se

Fakta AcadeMedia Vuxenutbildning

Academedia Vuxenutbildning är redan idag den ledande aktören i Sverige inom olika typer av distansutbildningar där kärnan utgörs idag av egenutvecklade plattformar, kombinerat med olika typer av pedagogiska eller administrativa tjänster. Hermods och NTI-skolan har varit verksamma på denna marknad i över 100 år och förändrat lärandet från korrespondenskurser genom brev till dagens moderna distribution via webplattformar som hjälpt hundratusentals elever till gymnasiebehörighet.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Hampus Ivert

Hypocampus VD samt medgrundare +46 (0) 707-41 00 98