Vi gratulerar Professor Fredrik Bäckhed, grundare av bl.a. Implexion Pharma!

Vi gratulerar Professor Fredrik Bäckhed, grundare av bl.a. Implexion Pharma!

GU Ventures gratulerar professor Fredrik Bäckhed, grundare till bl.a. Implexion Pharma och verksam vid Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet, då han har blivit utvald att leda ett nytt virtuellt forskningsinitiativ, som spänner över flera länder och har fått namnet "Microbiome Health Initiative". Det finansieras med 150 miljoner DKK (22 miljoner USD) av Novo Nordisk fonden.

Initiativet syftar till att etablera ett potentiellt orsakssamband mellan tarmmikrobiomet – det samlade genetiska materialet från de gemenskaper av bakterier och andra mikrober i människans tarm – och utvecklingen av kardiometabola sjukdomar (CMD) som fetma, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Professor Bäckheds forskargrupp har under de senaste två decennierna varit med och påvisat att sammansättningen av tarmbakterierna är förändrad hos individer med kardiometabola sjukdomar som fetma, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom.

Sara Lorentzon, ansvarig affärsutvecklare vid GU Ventures för Implexion Pharma kommenterar;

• "Gratulerar till vår grundare Prof. Fredrik Bäckhed som har blivit utvald att leda det nya Microbiome Health Initiative av Novo Nordisk Fonden! Centrumets fokus kommer att ligga på forskning om kopplingen mellan tarmmikrobiomet och kardiometabola sjukdomar, ett viktigt forskningsområde som också är grunden för Implexion Pharma och där ny kunskap kan leda till revolutionerande nya behandlingsmetoder. Spännande tider framöver!"
  • "Nu är det dags att undersöka om den förändrade tarmmikrobiotan orsakar eller bidrar till hjärt-kärlsjukdom och diabetes hos människor. Vi vet att det finns en korrelation, men det saknas studier som påvisar orsakssamband hos människa", säger Prof. Fredrik Bäckhed i en press release från Göteborgs Universitet.

Forskningscentret kommer att ha säte på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, norr om Köpenhamn och Prof Bäcked får stöd att leda det av Tine Rask Licht, professor och forskningsledare på DTU inom kost, mikrober och hälsa. Göteborgs universitet kommer att knytas till initiativet tillsammans med en handfull lärosäten och sjukhus i och utanför Danmark. Syftet med att göra satsningen virtuell är att få med sig riktigt framstående forskargrupper på området.

• "När vi väl har denna kunskap blir nästa steg att hitta och utveckla nya strategier att behandla eller förebygga dessa viktiga sjukdomar. Sådana nya strategier kommer att baseras på modifieringar av vårt tarmmikrobiom, exempelvis genom att lägga till nya bakterier eller kostkomponenter", säger professor Tine Rask Licht på DTU.

Samarbetet kommer innebära internationell samordning och styrka, med flera starka internationella forskargrupper involverade för att utveckla de mest lovande behandlingskoncepten.

Läs mer om detta initiativ på Göteborgs universitets hemsida, på Novo Nordisk fondens hemsida och på Bäckhedlab.se.

Om Professor Fredrik Bäckhed

År 2020 mottog Fredrik Bäckhed Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj och har flera gånger nämnts som en av Sveriges mest framgångsrika forskare. Tillsammans med sin forskargrupp har han lyckats attrahera stora anslag och blir regelbundet publicerad i de mest välrenommerade vetenskapliga tidskrifterna som bland annat Nature och Cell.

Framgångarna tillskriver Professor Bäckhed forskargruppen och kombinationen av hårt arbete och skön stämning. Han framhåller gärna bredden i gruppen, och att blandade kompetenser tänker och angripa problem tillsammans, som en viktig faktor för att lyckas. Goda resultat handlar också om att driva utvecklingen genom att kombinera forskningsfält och att samarbeta med forskare från hela världen.

Läs mer här.

Sara Lorentzon