Tidigare års prisutdelningar på pristagare och H.M. Kung Carl XVI Gustaf.

Nu kan du nominera en entreprenör med utländsk bakgrund till H.M. Kung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare!

Vart femte företag i Sveriges startas av en person med utländsk bakgrund. Detta är en grupp som sällan uppmärksammas trots att de är så värdefulla för andra med samma bakgrund, livssituation och inte minst för allas vår välfärd. Årets nybyggare är ett av Sveriges mest hedervärda priser till företagare med utländsk bakgrund och därför vill vi på GU Ventures stödja stiftelsens arbete och tipsa om detta pris!

GU Ventures portföljbolag CELLINK AB, som är ett företag inom medicinteknikfältet med fokus på bioconvergency, har till sin medgrundare Hector Martinez förärats med priserna Västsveriges Årets Nybyggare 2017 och Sveriges Årets Nybyggare 2017:

• “Jag kände mig oerhört hedrad över att ha fått priset. Det har betytt något otroligt för mig eftersom jag kom till Sverige som student och att göra ett så stort avtryck, trots att jag inte är uppvuxen här, gjorde mig otroligt lycklig! Det ligger i allas planer att påverka i ett land man inte kommer ifrån. Speciellt när man, som jag, ej kan språket eller inte kan kulturen, så visar det att alla har potential att påverka oavsett bakgrund. Det har varit en ära och jag är väldigt tacksam över att Kungen och alla inblandade, som organiserat den här typen av utmärkelser. Jag tycker att den här typen av utmärkelse tjänar en viktig funktion i samhället och stärker människor genom ett erkännande”- Hector Martinez. Källa: Intervju på IFS hemsida: https://stiftelsenifs.se/inter...

Syftet med detta pris är att hedra våra nybyggare i Sverige på samma vis som vi med stolthet talar om de svenskar som utvandrade under senare delen av 1800-talet och blev nybyggare i sitt nya hemland.

Utmärkelsen har delats ut sedan 1999 av stiftelsen IFS och H.M. Konung Carl XVI Gustaf är beskyddare av priset. Tävlingen genomförs på regional och nationell nivå.

Det är ett pris som årligen delas ut till företagare med utländsk bakgrund som har lyckats överkomma alla hinder och startat samt utvecklat ett företag. From 2018 delas ett nytt pris även ut till ung person, med minst en utländsk förälder, som startat ett spännande tillväxtföretag.

Priset ska förutom att lyfta fram företagsamma individer med invandrarbakgrund även försöka bryta den bild många har om invandrares företagande. Syftet med priset är att få omvärlden att förstå de speciella omständigheter som gäller för många invandrare som väljer företagande som försörjningsmodell. Med priset vill stiftelsen IFS och alla inblandade inte bara hedra duktiga svenska företagare med utländsk bakgrund utan även belysa de speciella svårigheter dessa företagare kan möta.

................

Deadline för att nominera är 30 juni.

Nominera här

Årets Nystart

Priset delas ut till en företagare med utländska bakgrund som nyligen har kommit till Sverige och startat ett eget företag som varit aktivt i minst 2 år.

Årets Pionjär

Utmärkelsen delas ut till en företagare med utländsk bakgrund som är majoritetsägare och som har varit aktiv i minst 5 år.

Årets Unga Pionjär

Utmärkelsen delas ut till en entreprenör som har startat ett företag med en framgångsrik affärsidé. Max 30 år gammal med minst en förälder med utländsk bakgrund.

Nomineringskommitté i Västsverige

En nomineringskommitté i fem regioner samt en nationell kommitté bedömer företagare med utländsk bakgrund efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, personligt inflytande och innovation.

Följande individer bidrar till arbetet i Region Väst:

Anders Björkenbo

Serieentreprenör och Senior Advisor

.................................................

Anders Björkenbo
Ordförande i nomineringskommittén för H.M. Konung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare i region Väst

.................................................

Om Stiftelsen IFS

Stiftelsen Internationella Företagare i Sverige, IFS stödjer sedan 1996 entreprenörer och företagare med utländska bakgrund att starta, driva och utveckla företag. Stiftelsen verkar också för att säkerställa gynnsamma förutsättningar för företagande samt initierar aktiviteter för att skapa nätverk mellan företagare med utländsk bakgrund och företag och organisationer i Sverige.

Årets Nybyggare