Nominera till Årets Nybyggare som delas ut av H.M. Konungen!

Nominera till Årets Nybyggare som delas ut av H.M. Konungen!

Vart femte företag i Sveriges startas av en person med utländsk bakgrund. Detta är en grupp som sällan uppmärksammas trots att de är så värdefulla för andra med samma bakgrund, livssituation och inte minst för allas vår välfärd. Årets nybyggare är ett av Sveriges mest hedervärda priser till företagare med utländsk bakgrund och därför vill vi på GU Ventures stödja stiftelsens arbete och tipsa om detta pris!

Nominera en entreprenör till Årets Nybyggare - sista nomineringsdag är 24 juni 2024!

Nominera genom att klicka HÄR

I förra veckan åkte GU Ventures VD Klementina Österberg till Stockholm för att vara med på firandet av entreprenörer från utmärkelsen Årets Nybyggare tillsammans med entreprenörer och gäster inbjudna av kung Carl XVI Gustaf i en stor galamiddag. Eventet vid slottet syftade till att uppmärksamma alla entreprenörer med utländsk bakgrund, som driver viktiga verksamheter för tillväxt i vårt land. På plats var bl.a teamet för Årets Nybyggare; Rafael Bermejo, Stiftelsen IFS, SEB, samt flera av våra göteborgska supertalanger till entreprenörer.

GU Ventures nya investmentbolag, Destination Invest, var en av kvällens jubileumspartners till Årets Nybyggare, som bidrog till 25 års jubileet. Destination Invest fokuserar enkom på att investera i och stötta denna typ av entreprenörer som har anknytning till de utsatta områdena i Göteborg.

Rafael Bermejo grundade utmärkelsen ÅRETS NYBYGGARE i 1999 och har i 25 år prisat och uppmärksammat svenska entreprenörer med utländsk bakgrund. Sedan dess har utmärkelsen lyft fram företagsbyggare som Humble Groups Noel Abdayem, DanAds Istvan Beres och Oddbird Internationals Moa Gürbüzer. ( Läs artikeln i DI )

De senaste åren har antalet företagare som kvalificerar sig till priset ökat snabbt och omsätter nu över 17 miljarder kronor tillsammans.

Om H.M. Konung Carl XVI Gustafs pris Årets Nybyggare

Ett av Sveriges mest hedervärda pris till företagare med utländsk bakgrund. Utmärkelsen har delats ut sedan 1999 och sedan 2000 är H.M. Konung Carl XVI Gustaf beskyddare av priset. Priset delas årligen ut på Kungliga Slottet av Kung Carl XVI Gustaf.

Tävlingen genomförs på regional och nationell nivå. Regionala nomineringskommittéer i fem regioner samt en nationell kommitté bedömer företagare med utländsk bakgrund efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, personligt inflytande och innovation. Vidare beaktas deras livs- och entreprenörsresa.

Priset ska lyfta fram och hedra företagsamma individer med utländsk bakgrund i Sverige och enastående förebilder. Med Priset vill vi visa att det går att lyckas i Sverige, minska upplevelsen av utanförskap och visa på det värde dessa bidrar med till vårt samhälle.

Om Stiftelsen IFS

Stiftelsen Internationella Företagare i Sverige, IFS stödjer sedan 1996 entreprenörer och företagare med utländska bakgrund att starta, driva och utveckla företag. Stiftelsen verkar också för att säkerställa gynnsamma förutsättningar för företagande samt initierar aktiviteter för att skapa nätverk mellan företagare med utländsk bakgrund och företag och organisationer i Sverige.

Melisha Linnell

Presskontakt Kommunikatör /administratör GU Ventures administration/kommunikition