GU Ventures tackar av, respektive hälsar en ny ekonomichef välkommen

GU Ventures tackar av, respektive hälsar en ny ekonomichef välkommen

GU Ventures, som är en topprankad inkubator och investerare, utvecklar ett 70-tal innehav med hjälp av ett dedikerat team av affärsutvecklare och ekonomer. Vi tackar nu av vår ekonomichef Malin Linnell Zovic efter en lång och trogen tjänst i över 20 år, samt välkomnar vår nya ekonomi­chef, Helena Karlsson, som redan har tagit tag i arbetet med stort intresse.

GU Ventures, som är topprankad av UBI Global Index, har i flera år rankats som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Ett av skälen till detta är att GU Ventures bistår sina företag med excellent know-how och kompetens inom finans-, ekonomi- och redovisning.

Härmed byts GU Ventures ekonomichef och tillika ledare för vår ekonomiavdelning, vilken även tillhandahåller finans- och ekonomitjänster till våra företagskunder. I samband med att GU Ventures ekonomichef, Malin Linnell Zovic, slutar för att starta eget, har GU Ventures rekryterat en ny ekonomichef, Helena Karlsson.

Malin, som är i grunden civilekonom från Handelshögskolan vid GU, har arbetat i 17 år vid GU Ventures och för GU Ventures företag. 2016 utsågs hon som GU Ventures ekonomichef.

• ”Jag vill tacka Malin så mycket för ett gott samarbete. Vi har arbetat tillsammans i 17 år. Jag är stolt över henne, för att hon nu väljer att pröva sina vingar som egenföretagare och dessutom studerar vidare. Hon kommer att bli saknad av oss alla. Samtidigt vill jag varmt välkomna Helena, som jag ser fram emot att få jobba med i minst lika många år. Det känns redan jättebra med henne vid rodret och vi har massor med nya planer att genomföra” berättar Klementina Österberg, VD för GU Ventures.

Helena, som började arbeta vid årsskiftet, som GU Ventures nya ekonomichef, är också civilekonom. Hon har under sina yrkesverksamma år medvetet valt att arbeta med både redovisning och controlling - inom olika sektorer - i syfte att skapa en bred kunskap och förståelse för olika former av företag och organisationer.

Presentation av Helena Karlsson

Helena kommer närmast från GIL, som var ett av de första och nu är ett av de största assistansbolagen i landet och som därmed har gjort en omvälvande tillväxtresa under hennes tid som ekonomi­chef. Innan dess var hon controller vid ESF-rådet, som är den myndighet som hanterar EU:s socialfond och beviljar EU-bidrag. Med en lång bakgrund inom sjukvård, vård och omsorg, och dessförinnan även räddningstjänst brinner hennes hjärta extra mycket för människo- och samhällsviktiga verksamheter, varför hon valde att just söka sig till GU Ventures.

• ”Det som fångar mitt intresse hos GU Ventures är att få arbeta i en kreativ och nyskapande miljö, som gör skillnad och skapar verklig nytta för oss människor, vår miljö, vårt samhälle och därmed världen i stort. Det gör mig extra stolt att få tillhöra en så ansvarfull organisation som GU Ventures och alla våra företag och samarbetspartners som så medvetet och aktivt arbetar med hållbarhet. Jag ser också fram emot att få följa utvecklingen av inkubatorföretagen från en idé till ett framgångsrikt företag, som skapar stora samhällsnyttiga värden.”, säger Helena Karlsson.

Sättet som GU Ventures kan möta sina företags behov i deras utvecklingstrappa och hjälpa dem att nå sina mål känns för Helena mycket stimulerande och inspirerande.

• ”För mig är det viktigt att lära känna verksamheten och företagen bakom alla siffror och få möta de människor som skapar och bidrar till de resultat och framgångar som ett företag genererar och uppnår. Jag vill veta vad som är drivkraften bakom en idé, vad som motiverar de människor som skapat sin produkt eller tjänst och vilka ambitioner och drömmar de har med sin innovation”, säger hon.

Helena är en serviceinriktad person med ett stort engagemang i sitt arbete som tror på att fram­gången i ett team ligger i att man uppskattar och lånar varandras kunskaper och styrkor, hellre än att alla kan lika mycket om allt.

• ”Innan jag går från jobbet varje dag vill jag känna att jag bidragit till en medarbetares, en kunds eller ett företags utveckling, att vi som team lärt oss något nytt och haft en rolig och utvecklande arbetsdag”, säger Helena.

Vi på GU Ventures är glada att kunna välkomna Helena till vårt team och ser fram emot ett fortsatt fint arbete inom vår kompetenta ekonomiavdelning.