BICO meddelar att Mikael Engblom tillträder befattningen som interim CFO

BICO meddelar att Mikael Engblom tillträder befattningen som interim CFO

Den 29 april meddelade BICO att Mikael Engblom tillträder befattningen som interim CFO. Under perioden från och med den 29 april och tills dess att en ny permanent CFO är på plats kommer Engblom att ingå i koncernledningen. BICO har även nyligen tilldelats fyra iF designpriser för enastående produktdesign.

BICO meddelade den 26 april 2022 att den tidigare CFO:n lämnat bolaget och att en rekryteringsprocess av en ny CFO inletts. Medan processen pågår kommer Mikael Engblom att anta rollen som interim CFO på BICO. Engblom kommer närmast från rollen som CFO på Vitrolife. Dessförinnan arbetande han som controller på Vitrolife och Volvo Cars. Han har en master i företagsekonomi från Göteborgs universitet.

Erik Gatenholm, CEO på BICO, kommenterar:

• “Det är mycket glädjande att vi kan knyta till oss Mikael som interim CFO under denna period. Hans tidigare erfarenhet som CFO på Vitrolife talar för sig själv. Han spelade där en nyckelroll i att transformera bolaget från ett litet nischbolag till en mycket lönsam marknadsledande aktör på Large Cap. Mikael kommer att skapa värde för BICO i ett skede där vi arbetar fokuserat med vår lönsamhet och uppbyggandet av en finansiellt hållbar och långsiktigt stark finansavdelning. Parallellt fortsätter rekryteringen av en internationellt erfaren CFO som kan bistå bolaget att nå de mål som marknaden och aktieägare förväntar sig och som bolaget tidigare kommunicerat.”

BICO tilldelas iF designpriser för enastående produktdesign

Sedan bolaget grundades 2016 har BICO byggt en av världens mest expansiva portfölj av life science-produkter som spänner över bioprinting, diagnostik, labb-automatisering, multi-omics och andra viktiga vertikaler, för att stärka sin position som ledande inom biokonvergens; en snabbväxande industri. Till de många milstolpar som bolaget uppnått kan nu även tilläggas att BICO även nyligen tilldelats fyra iF designpriser för enastående produktdesign.

iFs designpriser är till för att uppmärksamma produkter som utmärker sig inom design, användarvänlighet och hantverk och röstas fram av en jury bestående av 132 världsledande designers. För tredje året i rad har alltså BICO tilldelats priser. Med årets sju utmärkelser har man nu totalt elva iF designpriser vilket officiellt placerar bolaget bland de tio främsta inom hälso- och sjukvård/medicin.

Varje affärsområde var representerat i de utmärkelser som delades ut i år. BICO Biosciences tilldelades totalt fyra utmärkelser (Discover Echo 2, Cytena BPS 2), två priser delades ut till företag inom BICO Bioautomation (Scienion, Cellenion) och även affärsområdet BICO Bioprinting (Nanoscribe) mottog ett pris.

• "Vi är jätteglada över att bli uppmärksammade av iF-kommittén även i år. Med dessa priser är nu BICO ett av världens 100 främsta företag inom In House-design vilket är ett bevis på den tonvikt vi som företag lägger på design. Vi fokuserar ständigt på att utveckla användarcentrerade lösningar då det är en viktig del i vår vision att minska världens organbrist och påskynda utvecklingen av nya läkemedel.” säger Markus Grip, Head of Brand & Design på BICO.

Om BICO

BICO (tidigare CELLINK) grundades 2016 och möjliggör framtiden för liv räddande behandlingar genom att minska organbristen och påskynda läkemedelsutveckling genom att tillhandahålla life science-lösningar som kombinerar biologi och teknologi (biokonvergens). Företaget fokuserar på att utveckla, tillverka, sälja och stödja sin life science utrustning, förbrukningsvaror, och reagenser för både tillverknings- och forskningsändamål. BICO har mer än 25 000 produkter i marknaden, försäljning i mer än 65 länder, levererar till alla de 20 främsta läkemedelsföretagen och har citerats i mer än 10 000 vetenskapliga publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm under: BICO.

Avijit Minocha

Marknadschef, BICO +16176375372