Motsägelsefull miljömedvetenhet i svenska badrum – ny undersökning från Gustavsberg

Miljödebatten är het i Sverige, men anpassar vi våra badrumsvanor med tanke på miljön? Vilken trend är den rådande? Och hur vill svenska folket att deras badrum ska vara? Svaren på detta fick Gustavsberg i sin andra undersökning bland Sveriges befolkning.

Undersökningen gjordes under vintern 2008 bland svenska folket och syftade till att ta reda på inställningen till inredning, badrumstrender och miljö. Resultatet visar att vi svenskar är minst sagt motsägelsefulla. En stor del av oss vill exempelvis ha miljövänligare utrustning i våra badrum, men endast två procent prioriterar just miljöaspekter när man köper ny utrustning. Produkten som står högst upp på önskelistan är däremot bubbelbadkar.

Anpassning av badrumsvanor med tanke på miljön

När vi väljer att aktivt ta till vara på våra miljöresurser stänger varannan svensk av vattnet vid tandborstningen. Hela 71 procent av de svarande i åldern 18-29 år anger dessutom att de skulle vilja ha miljövänligare och energisnålare utrustning i badrummet. I åldersgruppen 50-64 år är siffran mycket lägre: endast 42 procent. Så många som en femtedel av männen uppger att de överhuvudtaget inte anpassar sina badrumsvanor med tanke på miljön.

Svenskarna är dock väldigt uppfinningsrika när det gäller miljövänliga besparingsåtgärder, exempelvis anger hela 9 procent att de väljer att inte spola varje gång de har använt toaletten.

Orientaliskt är badrumstrenden som flest vill ha

När svensken får inreda sitt drömbadrum går det i spa-anda med bubbelbad och har gärna orientaliska inslag. Hela 27 procent av de svarande uppger att just orientalisk stil - varma färger på mosaik, nedsänkt badkar och teak/rotting - är det de helst vill ha.

Kitschstilen med ljusslingor, madonna med Jesusbarn etc. är minst populär.

Mest populära sättet att piffa till sitt badrum är att ha matchande textilier, t ex handdukar/duschdraperi/matta, minst populärt är kakeldekor. Produkter som står högt på önskelistan är bubbelbadkar tätt följt av nytt kakel och ny förvaring.

Undersökningen i korthet:

• 51 procent stänger av vattenkranen när de borstar tänderna.
  • 31 procent har valt en snålspolande toalettstol.
  • 27 procent har vattensnål blandare.
  • 9 procent spolar inte varje gång de använder toaletten.
  • Endast 2 procent anger att miljövänligheten är det viktigaste när de väljer inredning till sitt badrum.
  • Fler kvinnor än män föredrar lantlig lyx med skira gardiner, badkar på tassar, rottinginslag och dekorerat kakel.
  • Fler män än kvinnor skulle vilja inreda sitt badrum i loftstil med betong, stål och mörkt trä.
  • 52 procent vill att badrummet ska vara ett rum för dusch/bad/tvätt/tandborstning.
  • 35 procent av kvinnorna vill att badrummet ska vara ett rum där de kan få tid för sig själva.

Fakta om undersökningen:

Undersökningen är genomförd via Yougov och 1027 svenskar i blandade åldrar deltog.

Resultatet är uppdelat i fem distrikt, som ser ut som följer:

• Norra Sverige: Gävleborgs län, Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län och Norrbottens län
  • Norra Mellersta Sverige: Dalarnas län, Västmanlands län, Örebro län, Värmlands län, Uppsala län, Södermanlands län
  • Södra Mellersta Sverige: Västra Götalands län, Gotlands län, Kalmar län, Kronobergs län, Jönköpings län, Östergötlands län
  • Skåne, Halland, Blekinge
  • Stockholm: Stockholms stad och län

För mer information och bilder välkommen att kontakta:
Kristina Busic, PR & Communications Manager Gustavsberg

Email: kristina.busic@gustavsberg.com.

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch, som har fokus på alla produkter inom badrummet, t ex WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Försäljning av produkterna sker i de nordiska länderna samt i Ryssland, Ukraina, Baltikum och flera exportmarknader. Gustavsbergsgruppen har i dag cirka 510 medarbetare och omsätter över 1,2 miljarder SEK. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar.

Gustavsberg har en lång tradition - porslinstillverkningen startade år 1825 - och företagets kran- och WC-modeller tillverkas i Sverige. Filosofin har sedan starten varit hög kvalitet, god formgivning, tidlös design och innovativa lösningar. Företaget satsar stort på vattenbesparing och miljöarbete. Läs mer på www.gustavsberg.se