Kim Robert Lisø, koncernchef för GK Gruppen.

GK-koncernen kvartal 2, 2024: Hög aktivitet och ökad lönsamhet

Trots en fortsatt utmanande marknad ökade GK sina aktiviteter under första halvåret 2024 och fortsätter att bygga en sund orderstock.

GK:s rörelseintäkter under andra kvartalet uppgick till totalt 1 671,0 MNOK, en ökning med 5,7 procent jämfört med andra kvartalet 2023 (1 580,3 MNOK). Totalt under första halvåret uppgick rörelseintäkterna till 3 292,6 MNOK, jämfört med 3 280,0 MNOK samma period föregående år.

Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) under kvartalet var 21,3 MNOK, jämfört med -6,6 MNOK i fjol. Det förbättrade resultatet beror bland annat på bättre projektstyrning och stärkta strategiska marknadsföringsinsatser, framför allt i den norska verksamheten. Resultatet före skatt (EBT) under andra kvartalet uppgick till 1,6 MNOK, jämfört med 4,3 MNOK samma period föregående år.

Koncernen gick från minus till plus

EBITDA under första halvåret uppgick till 52,6 MNOK, jämfört med 19,8 MNOK samma period föregående år, medan resultatet före skatt (EBT) blev 14,4 MNOK, jämfört med -18,3 MNOK samma period föregående år.

Det är den norska verksamheten som bidragit mest till resultatförbättringen med ett resultat före skatt under första halvåret på 53,4 (-3,3) MNOK. Danmark redovisar ett ackumulerat resultat för andra kvartalet på 3,1 (0,3) MNOK, medan GK:s svenska verksamhet hade ett utmanande kvartal och redovisar ett ackumulerat resultat före skatt på -32,3 (-9,1) MNOK under första halvåret.

– Det är glädjande att vi håller en hög aktivitetsnivå och att lönsamheten sammantaget förbättrats jämfört med 2023 – på en fortsatt utmanande marknad. Våra kunder visar förtroende för oss och orderingången under kvartalet har varit god. Olika geografiska områden och marknadssegment påverkas dock olika hårt av en byggmarknad där det råder ökad konkurrens och osäkerhet, men vi arbetar målmedvetet för att öka lönsamheten inom alla delar av koncernen genom att skapa en stabil och förutsägbar verksamhet, ha en god riskhantering och säkerställa att våra projekt genomförs med hög kvalitet, säger koncernchef Kim Robert Lisø.

Koncernens totala orderstock vid utgången av kvartalet uppgick till 3 639 MNOK, jämfört med 4 068 MNOK samma period föregående år.

Målinriktat säkerhetsarbete

På GK inträffade totalt 12 arbetsolycksfall som ledde till frånvaro under andra kvartalet, vilket är samma antal som under första kvartalet. Inga olyckor var allvarliga och antalet frånvarodagar minskade under kvartalet.

– Vi är en del av en bransch med för hög skadestatistik och därför måste en stark säkerhetskultur vara grunden för all vår verksamhet. Under det senaste året har vi lagt extra fokus på att alla våra medarbetare alltid ska rapportera oönskade incidenter, så kallade RUH-er, som ett led i vårt medvetandehöjande och förebyggande arbete. Arbetet ger resultat och vi ser en positiv utveckling med ökad RUH-rapportering under andra kvartalet. I september arrangerar vi återigen gemensamma arbetsmiljödagar för hela GK-koncernen där ett extra fokus sätts på vårt interna arbete med säkerhet och arbetsmiljö, säger Lisø.

Norge – ökade intäkter och förbättrade marginaler

GK:s norska verksamhet fortsätter att utvecklas väl och samtliga divisioner gör bra ifrån sig, men det är fortfarande divisionen Byggteknik och Utveckling (BTU) som redovisar störst tillväxt och lönsamhet. Rörelseintäkterna under andra kvartalet uppgick till 1 185,2 MNOK och ackumulerat under första halvåret ökade intäkterna med 5,7 procent till 2 319,9 MNOK. EBITDA under andra kvartalet uppgick till 35,3 MNOK, en klar förbättring jämfört med i fjol och ackumulerat för första halvåret uppgick Rörelseresultatet till 59,4 MNOK.

Marknadsläget varierar runt om i landet. Inom serviceverksamheten är marknaden god i norra, mellersta och västra Norge, medan marknaden inom byggbranschen är tillfredsställande i Oslo och Bergen, men svagare i Trondheim.

Orderingången under andra kvartalet har varit bra och GK Norge har per den 30 juni en orderstock på 2 815,0 MNOK.

Sverige – utmanas av en sviktande marknad

GK Sverige har haft ett svagt andra kvartal med rörelseintäkter på 303,5 MNOK och ett rörelseresultat (EBITDA) på -21,4 MNOK. Totalt under första halvåret uppgick rörelseintäkterna till 629,9 MNOK och EBITDA till -31,6 MNOK.

Marknadsnedgången på den svenska marknaden, särskilt inom nybyggnation, har påverkat GK Sverige under 2024 och flera åtgärder har vidtagits, både för att anpassa kapaciteten till marknadsförutsättningarna och minska kostnadsbasen. Trots en utmanande marknad vinner GK nya projekt och orderstocken per den 30 juni uppgick till 512 MNOK.

Danmark – ökad omsättning och förbättrat resultat

GK Danmark hade rörelseintäkter på 187,4 MNOK under andra kvartalet och ett rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) på 4,6 MNOK. Totalt under första halvåret ökade rörelseintäkterna till 352,5 MNOK, medan EBITDA var 5,0 MNOK.

Den danska verksamheten är stabil och levererar ett positivt resultat, men det finns regionala skillnader. Serviceverksamheten har sett en ökad efterfrågan, bland annat gällande tjänster rörande energioptimering i byggnader, och levererar generellt sett goda resultat i samtliga regioner. Inom entreprenadverksamheten är skillnaderna mellan de geografiska områdena något större och aktiviteten påverkas också av att vissa projekt skjutits på framtiden.

GK Danmarks totala orderstock per den 30 juni uppgick till 311,9 MNOK.

Utvalda höjdpunkter från andra kvartalet 2024:

• GK Norge har tilldelats ett omfattande kontrakt med AF Gruppen gällande ett nytt vattenreningsverk i Oslo. Reningsverket kommer att rena vatten från den nya reservvattentäkten Holsfjorden och ge säker tillgång till rent vatten för hela Oslos befolkning. GK kommer att bidra med rör, ventilation och kyla i det nya vattenreningsverket.
  • GK Sverige har tecknat avtal för leverans av ett komplett ventilationssystem till Arvid Nordquists nya kafferosteri i Järfälla. Projektet uppförs av RO-gruppen i samverkan med Sagax och omfattar tre separata byggnader: lager, produktionsanläggning och kontorsutrymmen.
  • GK Danmark har vunnit ventilationskontraktet i det stora rehabiliteringsprojektet Helmerhus i Köpenhamn. Beställare är Hoffmann A/S och med ombyggnaden kommer byggnaden från 1900 att rymma 15 000 kvadratmeter kontorsyta, 1 200 kvadratmeter boyta och 3 000 kvadratmeter butiks- och besöksyta. Projektet ska vara certifierat DGNB Silver.
  • GK Norge har vunnit ett kontrakt med Consto om leverans av rör- och kylinstallationer till den nya gymnasieskolan Mosjøen. Skolan kommer att ha 725 elever och 150 anställda och ställer höga krav på energianvändningen. Som primär energikälla kommer en luft/vatten-värmepump med fjärrvärme som reserv och topplast att levereras. För att täcka framtida energibehov kommer en energilagringsanläggning att installeras under byggnaden.
  • GK Norge har ingått ett omfattande ramavtal med Helse Vest om underhåll av luft- och klimatanläggningar vid Helse Stavanger, Helse Bergen, Helse Fonna, Helse Førde och Sykehusapoteka Vest AS. Inom ramavtalet kommer även renoveringsprojekt att genomföras med fokus på energieffektivisering och utbyte av anläggningar som använder fluorhaltiga köldmedier.
  • Den 30 maj var det 60 år sedan GK grundades. Detta firades på alla GK:s kontor i Skandinavien och på huvudkontoret på Ryen i Oslo. 60-årsjubileet uppmärksammades bland annat genom utgivningen av en bok som målar upp en ärlig och färgstark bild av företagets, VVS-branschens och byggindustrins historia.
  • Den 29 april publicerade GK sin års- och hållbarhetsrapport för 2023. Rekordhög omsättning, en god orderstock och integrering av hållbarhetshänsyn i alla delar av verksamheten visar att GK:s strategi ger koncernen en tydlig riktning och lägger en stabil grund för fortsatt tillväxt.
  • Mads Mysen, GK Norge:s teknikchef, vann historiens första NemiTek-pris. NemiTek-priset delas ut till en person, aktör eller ett projekt som i särskilt hög grad har bidragit till en samhällsnyttig och förnuftig användning av våra energiresurser, god hygien eller ett omfattande skydd av den inre och yttre miljön.

GK Sverige erbjuder rådgivning och tjänster inom tekniska installationer för alla typer av byggnader, under hela deras livslängd. Våra lösningar baseras på ledande teknologi, ingående produktkännedom samt flera årtionden av erfarenhet inom installation och service. Vi vill med vår expertis inom ventilation, rör, byggnadsautomation, energi och kyla skapa ett hälsosamt inomhusklimat i framtidens byggnader.
GK Sverige ägs av GK Gruppen AS, som har drygt 3 200 medarbetare och en omsättning på över 6 miljarder kronor. GK Gruppen har sitt huvudkontor i Oslo, Norge.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter här. Vill du inte ha våra utskick? Vänligen avregistrera dig.