World CP Day i dag - för allas potential

World CP Day 2016 idag uppmärksammar Svenska CP-föreningen den i sociala medier. I hela världen klär människor sig i grönt för att uppmärksamma dagen.

- I år är första gången vi i Sverige har anammat den gröna färgen som används internationellt. Det blev direkt en hit, säger Svenska CP-föreningens ordförande Therese Siverbo.

- Vi vet att alla människor har ett unikt värde och en alldeles egen potential. Vår fråga till våra medlemmar och alla andra där ute är ”vilken är din?”, säger Therese.

En av Svenska CP-föreningens ambassadörer, artisten Viktor Johansson, släpper idag sin nya singel, temalåten ”Celebrate Potential”. Alla intäkter för låten går oavkortat till Hjärnfonden och deras forskning kring CP-skador.

- När jag blev pappa till en pojke som fick diagnosen CP, förstod jag att livet skulle bli fullt av utmaningar. Vi möter dagligen hinder som vi alltid försöker hitta lösningar på, för enligt mig kan min son allt, fast på hans sätt och efter hans förutsättningar. Tillsammans vill vi motbevisa de fördomar som samhället kan ha om personer med en funktionsnedsättning. Vår vardag, och min son, har varit inspirationskällan till denna låt, där förkortningen CP för mig betyder Celebrate Potential, säger Viktor Johansson.

- Med den här låten vill jag att man öppnar ögonen och försöker se den unika potential som finns i varje människa. Alla har vi något vi kämpar mot men alla har vi också styrkor och egenskaper som tar oss fram i livet. Jag hoppas att låten kan ge kraft och inspiration till att kämpa vidare och hålla huvudet högt och vara stolt över den man är, säger Viktor Johansson.

Särskilt fokus läggs idag på Facebook och Instagram. Hashtags för dagen är #WorldCPDay, #MinPotential och #MyPotential.

Låten finns att lyssna på här:

Svenska CP-föreningen på Facebook
World CP Days hemsida