Pressmeddelande -

GuidePal satsar på hotell i mobilen - en cityguide fri från falska omdömen ska locka resenärer

Det snabbväxande svenska appbolaget GuidePal kompletterar nu sina cityguider med en hotellkategori. Användarna ska erbjudas ett objektivt alternativ till tvivelaktiga recensioner och användaromdömen på Internet. Hotellen i GuidePals guider är noggrant utvalda, och bokningen sker genom välkända partners som hotels.com och booking.com.

GuidePals satsning på hotellbokningar kommer delvis efter påtryckningar från användare, som är besvikna efter att ha lurats av falska användaromdömen på olika typer av bokningssajter.

- Jag blir arg och frustrerad när våra användare hör av sig och berättar hur nöjda de är med våra guider, men att deras hotellvistelser gjort dem besvikna. Många känner sig lurade av falska användaromdömen som de hittat på nätet. Därför lägger vi nu till kvalitetssäkrade hotellrekommendationer i vår app, och möjlighet att se tillgänglighet och boka rum direkt från vår hemsida, säger Peter Schierenbeck, VD på GuidePal.

Fusket med falska användaromdömen är ett stort problem i resebranschen, där många aktörer hävdar att inflationen i positiva omdömen har urholkat trovärdigheten för den här typen av bokningssidor. Det finns inga faktiska siffror för hur stort problemet är, men enligt till exempel Chris Emmins från Kwikchex, en brittisk firma som arbetar med företags anseende på nätet, kan så mycket som 20 procent av recensionerna på TripAdvisor vara falska. TripAdvisor förbjöds nyligen av ASA, den brittiska myndigheten för granskning av reklam och marknadsföring, att använda uttryck som ”recensioner du kan lita på” och ”äkta recensioner från verkliga resenärer”.

Hotellen i GuidePals cityguider har gått igenom samma urvalsprocess som övriga rekommendationer i guiderna, där lokalbor tillsammans med resejournalister handplockat det absolut bästa varje stad har att erbjuda. I ett första steg kommer hotellrekommendationerna enbart att finnas tillgänglig för ett tiotal utvalda destinationer, och övriga guider kommer att kompletteras med hotellkategorin under våren. För att boka hotell krävs att man går via GuidePals hemsida. Bokningspartners är booking.com, hotels.com, Expedia, Venere och Tablet, och aktuella destinationer är London, NYC, Paris, Singapore, Bangkok, New Delhi, Rome and Krakow.

• Resor

• peter schierenbeck
  • hotell
  • mobilguide
  • guidepal
  • hotellbokning
  • cityguide
  • reseapp
  • reseguide
  • expedia
  • hotels.com
  • booking.com
  • venere.com
  • tablet
  • ugc

GuidePal är en gratis cityguide för smartphones (tillgänglig för iPhone, Android, Blackberry och Windows Phone). Med över tre miljoner downloads och guider för över 60 destinationer är det en av världens ledande reseappar. Alla rekommendationer är noggrant utvalda genom ett samarbete mellan lokalbor och professionella resejournalister, allt för att garantera att användaren får uppleva det bästa varje stad har att erbjuda.

Peter Schierenbeck