22 av världens största konsumentvaruföretag uppmanar till en global introduktion av nästa generation streckkoder

Streckkoden fyller 50 år – nu uppmanar globala konsumentvaruföretag till introduktion av nästa generation QR-koder med GS1-standarder

Den 26 juni 1974 skannades en streckkod i butik för första gången. Nu 50 år senare genomför detalj- och dagligvaruhandeln en global introduktion av nästa generation streckkoder med kapacitet att driva ökad effektivisering samt möta ökade informationsbehov och krav från lagstiftare, branscher och konsumenter. 22 ledare från några av världens största konsumentvaruföretag har nu undertecknat ett gemensamt uttalande som uppmanar branschen att implementera QR-koder enligt GS1-standard.

Den första streckkoden som skannades i en butik satt på ett 10-pack Wrigleys tuggummi. Händelsen ägde rum i en Marsh Supermarket den 26 juni 1974 i Ohio, USA. Sedan dess har streckkoden revolutionerat både effektiviteten i butik och logistikkedja såväl som konsumenternas sätt att handla. Idag finns symbolen placerad på över 1 miljard produkter och skannas över 10 miljarder gånger per dag.

Globala konsumentvaruföretag enade i gemensamt uttalande

På 50-årsdagen av att streckkoden skannades första gången enas nu 22 globala företag i ett gemensamt uttalande med uppmaning till global introduktion av nästa generation QR-koder med GS1-standarder. Listan på företag som undertecknat inkluderar bland annat marknadsplatser som Alibaba.com, återförsäljare som Carrefour och varumärkesägare som Procter & Gamble.

Målbilden för detalj- och dagligvaruhandelns globala ambition är tydlig – i slutet av 2027 ska nästa generation streckkoder kunna skannas i butik, precis som vanliga streckkoder idag. GS1, den globala standardiseringsorganisationen bakom streckkoden stödjer branschens transformation där effektivisering, spårbarhet, säkerhet och hållbarhet är viktiga drivkrafter.

– Den första streckkodsskanningen revolutionerade hur vi köper, säljer och fraktar produkter. Nu står vi inför en liknande transformation där branschen återigen samlas inställda på att förändra hur vi utbyter produktinformation i framtidens värdekedja, säger Jonatan Tullberg, vd för GS1 Sweden.

Nya behov av produktinformation

I modern tid ser krav och behov av produktinformation helt annorlunda ut än på 70-talet då branschen enades om streckkoden. Inom läkemedelsindustrin är nästa generation streckkoder lagkrav sedan 2019 och branschen kan idag öka patientsäkerheten genom att förhindra förfalskade läkemedel från att säljas på apotek.

– För detaljhandeln och andra branscher kommer just nu en rad nya regleringar kopplade till EU:s gröna giv som förutsätter att företag, myndigheter och konsumenter ska få omedelbar tillgång till mer detaljerad information om produkter, som ursprung, hållbarhet, återvinning och återbruk. Det ställer helt nya krav på spårbarhet och data kopplad till den fysiska produkten, berättar Jonatan Tullberg.

En skanning – många nya möjligheter

Nya generationens QR-koder och GS1 DataMatrix kan med kraften av globala standarder både bära mer information om produkter, skannas i kassan och samtidigt länka till stora mängder information lättillgänglig via smartphones och skanningsutrustningar. Det öppnar upp många nya möjligheter för olika användare.

• Spårbarhet: Verifiera produkters äkthet, ingrediens- och ursprungsinformation, transparens i varuflödet och ökat konsumentförtroende
  • Säkerhet: Skydda varumärkesintegritet, motverka försäljning av utgången eller återkallad produkt och stoppa förfalskade produkter.
  • Hållbarhet: Få information om återvinning, möjliggör cirkulär ekonomi, motverka svinn och visa ursprungsinformation.
  • Konsumentengagemang: Få tillgång till godkänd varumärkesinformation, kampanjer, recept, instruktioner för användning, säkerhet och återvinning, näringsinformation och certifieringar.
  • Lagerhantering: Tillämpa ”first in–first out”, bättre lagerstyrning, mindre administration, ökad tillgänglighet och minskat svinn.
  • Bättre förpackningar: Marknadsföring på förpackningen, bättre möjlighet att följa lagstiftning och förbättrad konsumentupplevelse.

I Sverige pågår just nu ett aktivt arbete med introduktionen av nästa generation streckkoder inom olika branscher där GS1 Sweden är med som stöd på nationell nivå.

Länk till globalt gemensamt uttalande