Gryaab har flera exempel på hållbar dagvattenhantering på Ryaverket. Här en regnrabatt i höstskrud, som minskar mängden dagvatten till reningsprocessen. Foto: Emelie Asplund

24 september är dagvattnets dag

Vattnet i staden är en värdefull resurs och hanteringen av just dagvatten är en viktig fråga för framtidens hållbara städer. Därför kommer vi uppmärksamma detta den 24 september varje år.

Mer grönt, minskad risk för översvämning och ett renare hav

Dagvatten är regn och smält snö som rinner på våra gator. Rätt hanterat bidrar dagvattnet till gröna och sköna innerstäder samtidigt som det minskar risken för översvämningar när det regnar riktigt mycket. Hållbara dagvattenlösningar bidrar också till att reningsverken fungerar bättre vilket leder till ett renare hav.

- I Gryaabs 15-åriga projekt Nya Rya är hållbar dagvattenhantering en viktig pusselbit som vi kommer att titta på, säger Ann Mattsson, utvecklingschef på Gryaab.

Mycket mervärde

Många av de lösningar som finns för att ta hand om dagvattnet i staden skapar också andra mervärden. Mer grönt och planterat lockar insekter och pollinatörer, förbättrar luftkvaliteten, gör vistelsemiljöerna attraktivare för boende och gröna tak isolerar mot såväl värme som kyla. Det finns även ett ökande intresse i samhället för att ta hand om dagvattnet och använda det istället för dricksvatten till bevattning av planteringar, spolning i toaletter eller renspolning av parkeringsytor och liknande.

Dagvattnets dag instiftades av VA Syd den 24 september 2020 för att uppmärksamma värdet av vattnet i staden och få fler att se dagvatten som en resurs.