Tillsammans blir vi bäst!

Tillsammans med Gryaabs ägarkommuner ska vi se till att vi har ett robust avloppssystem som klarar av högre flöden när befolkningen ökar och klimatet förändras.

Gott samarbete

Både Gryaab och ägarkommunerna har mycket att vinna om vi arbetar tillsammans för ett optimalt avloppssystem där tillskottsvattenmängderna minskas. Under 2022 har Gryaab och ägarkommunerna hjälpts åt att minska oönskat vatten, genom att hitta ledningssträckor som vi tror har stort inläckage.

Gryaab och Härryda kommun valde att fokusera på en ledningssträcka vid Landvettersjön. Vi jämförde flödesdata med olika parametrar som väder och vattennivåer i sjön. Datan visade att när det var höga nivåer i sjön hade vi kraftig flödesökning i avloppstunneln, vilket tyder på att det kommer in mycket inläckande vatten på sträckan. Efter den här undersökningen filmades ledningen och problemen åtgärdades. Ett bra exempel på ett lyckat samarbete!

Gemensam modell för bästa avloppsystem

Under året har vi och ägarkommunerna även tagit fram en gemensam styrmodell för hur vi ska prioritera och genomföra aktiviteter och projekt som ger det största bidraget till ett optimalt avloppssystem. Effekterna av styrmodellen kommer att leda till minskad bräddning till känsliga vattendrag, minskade toppflöden till reningsverket, och inte minst en samsyn kring hela avloppssystemet. Tillsammans blir vi bäst!