Nedräkning på @beardshopse med minnen från World Beard Day i Sverige

Beardshop.se firar 10 år med World Beard Day-firande och minneskavalkad i sociala medier!

Beardshop.se fyller 10 år - det ska så klart firas! Den 7 september bjuder Beardshop in till World Beard Day i sitt showroom/butik i Bromma. Det blir ett street party med skägg och barberare, foodtruck, musik och mingel.

Det är 9 år sedan det allra första World Beard Day-firandet på Debaser vid Hornstull Strand. Efter det har det blivit ett antal World Beard Day, skäggfester, movemberfiranden och tre skäggparader.

- Under flera år var World Beard Day och våra skägg- och barberarevent de naturliga samlingspunkterna för både skäggkillar och barberare. Sen satte pandemin stopp för detta, och efter det har det inte hänt så mycket i dessa "branscher". Så vi tycker att
det är dags att vi återupptar traditionen igen,
säger Karin Fahlström, grundare av Beardshop och ansvarig för eventen.

Beardshop.se startades sommaren 2014 av Grooming AB, som en systersajt till webbshopen Grooming.se i samband med att skäggtrenden drog igång i Sverige. Beardshop fick snabbt igång försäljningen - mycket tack vare sociala medier och skäggfester - och gick efter ett par år om Grooming.se i omsättning. Från att ha varit helt nischat på skäggvård så har Beardshop idag ett komplett sortiment av groomingprodukter för män, och förra hösten dirigerades trafiken från Grooming.se om till Beardshop. Groomings webbshop har istället profilerats om till BarberJR.se, en semi-professionell webbshop med barberarprodukter för privatpersoner. Bredvid detta drivs även barberargrossisten Barber Supplier Nordic AB.

- Framgångsreceptet för våra event har varit att vi har kombinerat olika målgrupper och fört samman de som använder skäggprodukter med barberarna som jobbar med hantverket och leverantörer/tillverkare av varumärkena. Det har blivit grunden för en community som skapat många långvariga relationer, vilket bidrar till en fantastisk stämning på eventen! När vi blickar tillbaka så ser vi att ett stort antal av gästerna har kommit år efter år, berättar Karin.

Som en del av 10-års firandet gör Beardshop.se en återblick och nedräkning inför skäggfesten i sociala medier.

- Inför vårt allra största World Beard Day firande 2016, som drog drygt 1000 personer, räknade vi ner från dag 100 med deltagare som delade sina biljettbilder. Så vi gör en variant på detta och sammanfattar eventen med 100 bilder. Det har varit rätt tidskrävande för det är 1000-tals bilder att gå igenom och många minnen som väcks till liv!

Bland bilderna syns bland annat livebandet The Beards, skäggparaderna som anordnades tillsammans med Bearded Villains Swedish Chapter, skäggtävlingar och vinnarna från Årets barberare 2017-2019. Samtidigt berättas historien - bit för bit - om hur skäggfesterna växte fram och vilket genomslag det fick i medier.

- Skäggparaden och tävlingarna hamnade inte bara på riksnyheterna utan spred sig långt utanför Sveriges gränser och plockades upp av internationella medier. Det allra häftigaste var nog när 2017 års vinnare av Årets barberare, Cari Forsgren från Barberia Havanna, hamnade på ett nyhetsinslag på Al Jazeera, berättar Karin Fahlström.

________________________

Den internationella skäggdagen, World Beard Day, grundades av bandet The Beards i Australien och firas den första lördagen i september (livebandet gillar att festa!). I år infaller dagen den 7 september och firas i Sverige med ett World Beard Day firande i Bromma vid Beardshops butik/showroom. Eventet är kostnadsfritt, anmälan sker via facebookeventet eller på mail till karin@barbersupplier.se

karin@barbersupplier.se 08-661 88 40