RYMDBLOMMA, GLAMROCK OCH HIPHOP

Sommarens program på Gröna Lunds scener innehåller riktigt härliga konserter varav flertalet har potential att återigen, enligt gammal Gröna Lundstradition, gå till musikhistorien. Ställ in semestern och avboka festivalbiljetterna. I sommar kommer de bästa artisterna till Gröna Lund. – Jag är extremt stolt över vårt artistutbud. Vi har de största svenska artisterna och ett fantastiskt bra utländskt band i Beastie Boys. Dessutom spelar alla exklusivt på Gröna Lund och kan inte ses någon annanstans i Stockholm. Att kunna erbjuda detta till vår publik samtidigt som vi fortfarande bara tar 120 kr i konsertentré känns jätteroligt. På Gröna Lund ska alla kunna har råd att se sina favoritartister, säger Kenny Mattsson, Programchef på Gröna Lund. Stora Scen 20.00 I år kommer det att gunga ordentligt framför Stora Scen då Thomas Di Leva, Markoolio, Bo Kaspers Orkester, Timbuktu, Beastie Boys, Martin Stenmarck, The Ark och Håkan Hellström förför publiken på Gröna Lund i den ljumna sommarkvällen. Carl-Einar Häckner är tillbaka under fem kvällar i augusti med sin brutala varieté där publiken hänförs under skräckblandad förtjusning och även i år kommer lördagskvällarna i TV4 att bjuda på Sommarkrysset, direktsänt från Gröna Lunds Stora Scen kl. 20.00 lett av Gry Forssell. Den 3 juni är det återigen dags för Childhooddagen som firas för fjärde året i rad, där H.M Drottning Silvia närvarar. På scenen ser vi en artistkavalkad med Martin Stenmarck, Linda Bengtzing, Jessica Andersson, Magnus Carlsson, Andreas Johnson, Hanna Hedlund, Benjamin Wahlgren och Mora Träsk. Lilla Scen 20.00 En sommar utan Evert Taubes melodier från Gröna Lunds Lilla Scen är ingen riktig sommar. Självklart är Sven-Bertil Taube åter tillbaka under tre julidagar för att, som traditionen bjuder sedan 1961, sjunga pappa Everts rika musikarv, ackompanjerad av Anders Eljas. Tyrol Att Tyrol är ett mecka för alla 5-kampare är vida känt. I vår kommer restaurangens tak att lyftas av Sveriges bästa coverband och till hösten blir det en riktig Oktoberfest där gästen upplever den totala vardagsflykten till Bayern. Under de senaste åren har också artister som The Soundtrack of Our Lives, Eskobar och Ulf Lundell satt Tyrols scen på kartan över intima konsertscener i Stockholm. De artister som tar stafettpinnen vidare i år är bland andra Treat, Docenterna, Marit Bergman och Andreas Johnson. Bellmansros scen Jazzen på Gröna Lund har fått en självklar scen. I ljuset av förra årets succé fortsätter måndagarnas jazzkvällarna på Bellmansros scen med Ludvig Berghes Trio och Joakim Bergström med gästartister. Under Stockholm Jazzfestival kommer Gröna Lund, som samarbetspartner till festivalen, att ha jazz varje dag hela veckan. Gröna Lundsteatern Stockholm Live tog Gröna Lund med storm förra sommaren och är tillbaka med 14 ståupp-kvällar på anrika Gröna Lundsteatern med Özz Nüjen, Janne Westerlund och Jakob Öqvist. Bland gästartisterna ser vi Johan Glans, David Batra, Måns Möller och Ann Westin. För mer information om Gröna Lund kontakta Pressansvarig Annika Troselius tfn 0708-58 00 50, annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds Bildbank på http://bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”. __________________________________________________________ Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Aquaria Vattenmuseum, Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet. Tivolit har 30 attraktioner och sju restauranger samt ett varierat utbud av konserter. Företaget har ca 80 årsanställda och sysselsätter tillsammans med hyresgäster ytterligare 1400 säsongsanställda. Gröna Lund har ca en miljon besökare per säsong och omsätter ca 348 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.

Presskontakt Informationschef Press och information 010-708 91 04