KONSERTER OCH UNDERHÅLLNING: EN MIX AV MJUKT OCH HÅRT

Sommarens program blir en mix för allas smaker då Sveriges artistelit äntrar Gröna Lunds scener. Fartfylld hårdrock, skönt gungande reggae, vackra visor eller avkopplande jazz. Allt detta finner du på Gröna Lund i sommar. Stora Scen Utbudet på Stora Scen blir i år en fullspäckad blandning av hårdrock, reggae, soul och visor med några av Sveriges populäraste artister; In Flames, Markoolio & Linda Bengtzing, Håkan Hellström, Christer Sjögren, Gentleman, Salem Al Fakir, Eric Gadd, Mange Schmidt, Adam Tensta, Lazee, Millencolin och Moneybrother. Sommarkrysset underhåller även i år svenska folket under 15 lördagskvällar i direktsänd TV från Gröna Lund med Gry Forsell. Vi är även stolta att återigen presentera Childhood- dagen den 15 juni där H.K.H Prinsessan Madeleine kommer att närvara. På scenen uppträder EMD, Måns Zelmerlöv, Caracola, Amy Dimond, Molly Sandén och Arvingarna. Ingen sommar är sig lik på Gröna Lund utan Sven-Bertil Taube. I år byter han scen och kommer att sjunga sin pappa Everts visor från Stora Scen, ackompanjerad av Anders Eljas. Den 31 augusti firar Gröna Lund sin 125-årsdag med bl.a fyrverkerier och en hemlig artist på Stora Scen. Varieté på Stora Scen Nytt för i år är att vi dagligen kommer att bjuda på varieté på Stora Scen. Kanondrottningen Jennifer Smith kommer bokstavligen skjuten ur en kanon. Simet tänjer på gränserna med sitt nummer i dödshjulet och får alla med höjdskräck att häpna med sina konster på höghöjdslina. Under fem kvällar i augusti gästar Carl-Einar Häckner oss igen med sin poetiska varieté. Tyrol Att Tyrol är ett mecka för alla 5-kampare är vida känt och man bjuds på underhållning i form av Sveriges bästa coverband. Nytt för i år är att vi byggt en Tyrolerpark där sällskap kan sitta och koppla av efter en tuff kamp i parken innan middag intas inne på Tyrol. I höst blir Tyrol återigen en av Sveriges bästa krogscen, där Christer Sjögren firar 40 år som artist med stor jubileumsshow. Bellmanscenen Så som flera år i rad har jazzen på Gröna Lund även i år en självklar scen. I ljuset av förra årets succé fortsätter måndagarnas jazzkvällar på Bellmansroscenen med Ludvig Berghes Trio med gästartist. Gröna Lundsteatern Stockholm Live fortsätter sin succé och lockar till skratt även i år under 14 stå-upp-kvällar i juli och augusti, där Sveriges humorelit uppträder. Rutinerade namn som Özz Nüjen, Jakob Öqvist och Johan Glans samsas om scenen tillsammans med nya heta talanger så som Soran Ismail, Kodjo Akolor och Björn Gustafsson. För mer information om Gröna Lund kontakta Tf Pressansvarig Ulrika Jonsson tfn 0708-58 00 08, ulrika.jonsson@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds Bildbank på http://bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”. _______________________________________________________________________________________ Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Aquaria Vattenmuseum, Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet. Tivolit har 31 attraktioner och sju restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Företaget har ca 80 årsanställda och sysselsätter tillsammans med hyresgäster ytterligare 1400 säsongsanställda. Gröna Lund har ca 1,1 miljon besökare per säsong och omsätter ca 350 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.