IN FLAMES FÖRST UT PÅ GRÖNANS SCEN

Konsertsommaren på Gröna Lunds Tivoli IN FLAMES FÖRST UT PÅ GRÖNANS SCEN Torsdagen den 29 maj kl. 20.00 smäller det på Gröna Lunds Stora Scen. Det världsberömda och miljonsäljande hårdrocksbandet In Flames är i Stockholm och inleder konsertsommaren på Gröna Lund med en kväll av melodisk death metal. In Flames är bandet från Göteborg som, sedan de bildades 1990, tagit både Japan, USA och Europa med storm. Efter några begynnande år av växtvärk och medlemsbyte i bandet, formades In Flames nuvarande line-up 1999. Albumet ”Colony” som släpptes samma år, tog bandet till en ny nivå, med utsålda konserter över hela Europa, USA och Japan, vilket snabbt gjorde dem till ett utav de största och mest populära melodiska death metal-banden i världen. De vann en grammis för sin senaste skiva ”Come Clarity” 2006 och fick även samma år regeringens exportpris då skivan under en period var Europas tionde bäst säljande album. In Flames är Sveriges just nu största musikexport med över 2 miljoner sålda album. Ser fram emot Stockholmspubliken på Grönan Med det nya albumet ”A Sense Of Purpose”, som släpps i Sverige den 2 april, är de nu redo för en ny turné och de ser fram emot turnéns första spelning i Sverige på Gröna Lund. ”Det känns fantastiskt kul att få lira på så klassisk mark som Gröna Lund. Räkna med rejält drag och mängder av pyroteknik. Frågan är om Grönan någonsin kommer att vara sig likt efteråt?”, säger Anders Fridén, sångare i In Flames. In Flames är: Björn Gelotte – Gitarr Daniel Svensson – Trummor Peter Iwers – Basgitarr Jesper Strömblad – Gitarr Anders Fridén – Sång För mer information om Gröna Lund kontakta Pressansvarig Annika Troselius tfn 0708-58 00 50, annika.troselius@gronalund.com. För mer information om In Flames kontakta Ronnie Schmidt, Triada Promotion tfn 0707-17 40 49, ronnie@triadapromotion.se Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Aquaria Vattenmuseum, Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet. Tivolit har 31 attraktioner och sju restauranger samt ett varierat utbud av konserter. Företaget har ca 80 årsanställda och sysselsätter tillsammans med hyresgäster ytterligare 1400 säsongsanställda. Gröna Lund har ca 1,1 miljon besökare per säsong och omsätter ca 348 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.