HÖGTRYCK FÖR PARKS & RESORTS TROTS LÅGTRYCK

Koncernen Parks & Resorts Scandinavia som äger Aquaria Vattenmuseum, Kolmårdens Djurpark, Gröna Lunds Tivoli, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet ser tillbaka på en sommar med regn och kallt väder. Trots att säsongen för de flesta anläggningar inte är avslutad ännu, kan man redan visa på en väsentlig ökning i besökssiffror och ekonomin ser bättre ut än någonsin. Ulf Larsson, Parks & Resorts koncernchef och tillika VD för Gröna Lund, säger att en stor del av framgången beror på det service- och kvalitetskoncept som är lanserat inom koncernen och som mottagits mycket väl av gästerna. Dessutom har de investeringar som gjorts under föregående år blivit stora publikframgångar, Tiger World på Kolmården, berg- och dalbanan Kvasten på Gröna Lund samt Piratön på Skara Sommarland. – Det är härligt att se att Parks & Resorts på kort tid gått från ett ganska anonymt bolag till att idag vara med i diskussioner med bland annat Näringsdepartementet om turismens framtida utveckling i Sverige. Vår sammanlagda besökssiffra är fler än 2 miljoner gäster, något vi är mycket stolta över, även om vi därmed inte är nöjda, säger Ulf Larsson. Rekordjuli för Aquaria Vattenmuseum Besöksmässigt har 2007 hittills varit ett mycket starkt år, med 20 % fler gäster än förra sommaren. Juli månad var den bästa sedan starten med ca 60 000 gäster. Den 24 juli hade Aquaria 2 433 gäster, vilket är ”all time high”. I år räknar Aquaria med att komma upp till en kvarts miljon gäster. Kolmårdens Djurpark slog alla rekord Med nya tematiserade Tiger World var förväntningarna höga på Kolmårdens säsong och den blev ingen besvikelse. Man förväntar sig att nå upp till hela 550 000 gäster under 2007, vilket är en ökning med ca 90 000 gäster mot snittet sedan Kolmårdens Djurpark gick från kommunal till privat regi 1998. Det tidigare rekordet sattes så sent som 2006 med 494 000 gäster vilket alltså nu fått en rejäl putsning. Största gästökningen sedan slutet 1990-talet för Gröna Lunds Tivoli Den 16 september stängde Gröna Lund för sommarsäsongen och man kunde konstatera att man haft en rejäl ökning av antalet besök. Jämfört med 2006 hade Gröna Lund 57 000 fler gäster under sommaren 2007. En så stor ökning har inte skett sedan slutet på 1990-talet. En övervägande del i framgången har varit den nya berg- och dalbanan Kvasten som blivit en succé med över 560 000 åkande redan första året. Med en stark sommar i ryggen börjar nu arbetet med att förvandla tivolit till Gröna Lunds Jul, som öppnar den 23 november. En historiskt stark augusti väger upp regning sommar på Skara Sommarland Sommaren 2007 blev varierande för Skara Sommarland, mycket beroende på det nyckfulla vädret i Skararegionen, men slutade ändå med en historiskt stark augustimånad där gästerna per dag ökade från 3 871 gäster år 2006 till 4 538 gäster per dag 2007. Årets nya attraktioner Racing Hill och den vackert temasatta Piratön blev rejäla succéer och inom Vattenparkens område gjordes cirka 950 000 glädjefyllda åk. Sommarlands campingplats var även den välbesökt och gästades av mer än 100 000 övernattare vilket innebär 3 500 gäster per natt under vissa veckor. Fortsatt framgång även för Vildmarkshotellet Sommaren 2007 har varit stark för Vildmarkshotellet och under juli månad hade man ett bokningsläge på 97 %. Årets goda ekonomiska utveckling grundar sig framför allt i de nyrenoverade rummen som numera har fyra bäddar. Detta möter bättre gästernas behov vilket gör att de därmed nyttjar och betalar fler bäddar än tidigare. Vildmarkshotellet hade under sommarperioden 3,65 gäster per rum i snitt. Kontaktinformation För mer information om Aquaria Vattenmuseum, kontakta VD Göran Flodin, 08-660 90 89, goran.flodin@aquaria.se För mer information om Kolmårdens Djurpark, kontakta VD Magnus Nilsson, 070-655 99 59, magnus.nilsson@kolmarden.com För mer information om Gröna Lunds Tivoli, kontakta Pressansvarig Annika Troselius 0708-58 00 50, annika.troselius@gronalund.com För mer information om Skara Sommarland, kontakta VD Björn Ericsson, 0511-770 313, bjorn@sommarland.se För mer information om Vildmarkshotellet, kontakta VD Peter Weinhandl, 011-15 71 05, peter.weinhandl@vildmarkshotellet.se För mer information om Parks & Resorts, kontakta Annika Troselius, 0708-58 00 50, annika.troselius@gronalund.com Bilaga ROLIGA SIFFROR GRÖNA LUNDS TIVOLI Karuselltoppen 2007 (alla längdgränser) 1. Lustiga Huset - 802 042 åk 2. Jetline - 785 219 åk 3. Kvasten - 569 861 åk 4. Vilda Musen - 512 471 åk 5. Pop-Expressen - 444 979 åk Barnens karuselltopp 2007 (längdgränser under 120 cm) 1. Lustiga Huset - 802 042 åk 2. Kvasten - 569 861 åk 3. Vilda Musen - 512 471 åk 4. Blå Tåget - 400 579 åk 5. Nyckelpigan - 293 187 åk Fastfoodtoppen 2007 1. 368 000 glassar 2. 240 000 läsk 3. 160 000 hamburgare 4. 114 000 sockervaddar 5. 37 000 popcornstrutar 5-kampstoppen 2007 1. Skjutbanan - 128 291 spelare 2. Kentucky Derby - 121 609 spelare 3. Woody - 113 782 spelare 4. Vattenpistolen - 92 565 spelare 5. Häxträffen - 87 643 spelare Konserttoppen 2007 (antal konsertgäster) 1. Beastie Boys 11 000 2. The Ark 10 000 3. Timbuktu 9 000 4. Hammerfall 6 000 5. Thomas Di Leva 5 000 KOLMÅRDENS DJURPARK Serverade hamburgare: 72 002 Serverade köttbullar: 203 507 Serverade pannkakor: 78 328 Antal centiliter serverad läsk: 6 282 900 Antal sålda mjukisdelfiner: 22 958 Antal kramar som Bamse har delat ut till barnen: ca 37 800 Antal personer som har ridit på kamel: 18 717 VILDMARKSHOTELLET Vildmarkshotellet förbrukar i juli: 1 ton ost på frukostbuffén 9 241 toalettpappersrullar 6 188 dl tvål 31 fulla lastbilar med sängkläder och handdukar