ETT FÖRVANDLAT GRÖNA LUND SKA FÖRTROLLA

En ny magisk berg- och dalbana för hela familjen, 201 scenframträdanden, 84 danskvällar, nya matupplevelser och 5-kampskoncept. Gröna Lunds gäster ska förtrollas under 120 magiska dagar från april till september, något som i år görs enklare med återinförandet av det populära entrékorte, Gröna Kortet. Kvasten – en magisk berg- och dalbana för hela familjen I år har tivolit förvandlats en smula. Den nya berg- och dalbanan, Kvasten, som löper längst med vattnet har infört magin på Gröna Lund. Markbeläggningen kring Kvasten är utbytt. Borta är asfalten och istället finns stenplattor som löper som små stigar kring området. Här och var växer körsbärsträd och där Pariserhjulet en gång stod ser man nu istället den vackra vyn över vattnet mot söders höjder. Framför Spökhuset huserar numera ett jättelikt troll och Kvastens stationshus är byggt som ett kråkslott där en häxa sägs bo. Kvasten är en värdsunik och magisk familjeupplevelse där man hänger under spåren, fritt dinglandes med benen, som om man flög på en kvast. Förtrollande konsertkvällar Att stå framför en scen på Gröna Lund bland popcorndoft, kulörta lampor, skratt och karuseller är en magisk upplevelse. I sommar kommer man att kunna njuta av 201 scenframträdanden och 84 dansbandskvällar på Gröna Lunds scener då popartister, trollkarlar, pirater, rockband, stå-uppare, dansband och jazzmusiker samsas om att sprida magi till våra gäster. Gröna Lund – en mötesplats för stockholmarna Tivolit är en mötesplats för alla stockholmare och det visar vi genom att återinföra det omtyckta entrékortet, Gröna Kortet. Nu kommer man att kunna besöka Gröna Lund alla de 120 öppna sommardagarna samt under hela Gröna Lunds Jul för endast 100 kr. Men det finns även nya finesser med kortet. Förutom fri entré på ordinarie öppettdagar och 50% rabatt på den förhöjda entrén vid vissa konserter, kommer man nu också att få 10% rabatt på Åkbandet. I år erbjuder vi dessutom alla som är över 65 år fri entré. Nya 5-kampskoncept och matupplevelser I år kommer 5-kampskämparna som avslutar sina bataljer på Tyrol att mötas av två olika underhållningskoncept. På våren besöker Sveriges bästa coverband restaurangen för att höja stämningen ända upp till taket och på hösten intar Tyrol sin ursprungliga skepnad och bjuder på en gedigen Oktoberfest med Tyrolerorkester, 1-literssejdlar och tyskinspirerad mat. Något som Gröna Lunds gäster efterfrågat i större utsträckning de senaste åren är caféer. Nu öppnar vi Café Mollberg, ett härligt fik med både inomhus- och utomhusservering bakom den härliga Dansbanan. Här kommer man att serveras kaffe, fikabröd, munkar, smörgåsar, sallader, pajer mm. Det finns också utrymme för mammor som vill landa i lugnet med sina små, värma barnmat eller amma. För mer information om Gröna Lund kontakta Pressansvarig Annika Troselius tfn 0708-58 00 50, annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds Bildbank på http://bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”. ____________________________________________ Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Aquaria Vattenmuseum, Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet. Tivolit har 30 attraktioner och sju restauranger samt ett varierat utbud av konserter. Företaget har ca 80 årsanställda och sysselsätter tillsammans med hyresgäster ytterligare 1400 säsongsanställda. Gröna Lund har ca en miljon besökare per säsong och omsätter ca 348 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.

Presskontakt Informationschef Press och information 010-708 91 04