84 DANSKVÄLLAR MED SVERIGES BÄSTA BAND

Redan när Gröna Lund öppnade 1883 var dansen ett nöje för alla och den lilla dansbanan blev snabbt en mötesplats. Återinvigningen av Dansbanan 2005 var en succé och den blev snabbt en populär attraktion i parken. I år lever traditionen vidare med Sveriges bästa dansorkestrar och antalet danskvällar ökar ständigt. Från förra årets 62 danskvällar kan man i år ta en svängom fem gånger i veckan under Sammanlagt 84 sommarkvällar. Tango, salsa och Sveriges bästa dansband Dansbanan kommer att gästas av Sveriges bästa dansband onsdag till lördag under Gröna Lunds högsäsong. Med band som Barbados, Lasse Stefanz, Black Jack, Arvingarna och Sten & Stanley kommer ingen gäst kunna sitta stilla. Den 4 juli spelar Joyride och får då också besök av Lennart som var med i SVT:s serie om dansband ”Leende guldbruna ögon”. Nytt för i år är att Dansbanan erbjuder ”provapå”- dans varje måndag och tisdag kl. 18-20. Varje måndag kan man lära sig att dansa tango och varje tisdag salsa. Efter kl. 20 fortsätter dansen för de nyblivna proffsen. Under Stockholm Jazzfestival kommer man dessutom att kunna dansa till storbandsjazz på Dansbanan hela festivalveckan eftersom Gröna Lund är en samarbetspartner till festivalen. Det har dansats mycket på tivolit genom åren Redan 1883 var dansen ett nöje för alla och den lilla dansbanan med plats för tio par blev snabbt en mötesplats i ena hörnet av parken bredvid Tivolits vedbod. I mitten av 60-talet började popmusiken knuffa undan dansen och på 70-talet blev det disco istället för levande dansmusik. Men nu, år 2007, är dansen i ropet igen, vinden har vänt och folk vill än en gång känna golvtiljorna glida under skorna. Gröna Lunds varsamma renovering av den gamla dansbanan har åter gjort det möjligt att dansa till levande musik, utomhus, mitt i stan. För mer information om Gröna Lund kontakta Pressansvarig Annika Troselius tfn 0708-58 00 50, annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds Bildbank på http://bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”. __________________________________________________________ Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia AB tillsammans med Aquaria Vattenmuseum, Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Vildmarkshotellet. Tivolit har 30 attraktioner och sju restauranger samt ett varierat utbud av konserter. Företaget har ca 80 årsanställda och sysselsätter tillsammans med hyresgäster ytterligare 1400 säsongsanställda. Gröna Lund har ca en miljon besökare per säsong och omsätter ca 348 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.