Leveranskris väntar – välj insidan före utsidan i sommar

Leveranskris väntar – välj insidan före utsidan i sommar

Semestern närmar sig och svenskarna börjar smida planer för projekten i sommarstugan. Vattenbarometern 2022 visar att en tredjedel funderar på att renovera i sommar, men omvärldens bekymmer har slagit hårt mot marknaden med priser som skjuter i höjden när leverantörerna inte kan få sina varor. GROHE tipsar om hur du renoverar smartast för plånboken. I sommar är det insidan som räknas.

Vattenbarometern är en årlig rapport av GROHE som löpande undersöker konsumtionen av vatten och energi samt inställningen till hållbarhet i Sverige. Resultatet av årets första delrapport visar att var tredje svensk går i tankarna om att bygga om eller renovera sitt fritidshus. Samtidigt finns stora orosmoln på himlen.

På grund av kriget i Ukraina har materialkostnaderna stigit i hög fart. Företag har det även allt svårare att importera och exportera varor, framför allt inom byggsektorn. För alla renoveringssugna kan det därför vara bra att ta sig en rejäl funderare över vad som är smartast för plånboken.

– Osäkerheten i världen påverkar alla och även vår marknad. Kostnaden för material stiger snabbt i takt med att leveranskedjorna påverkats och det ser inte ut att sakta ner. Vissa saker är helt enkelt inte möjliga, eller i alla fall väldigt dyra i sommar. Med det sagt behöver du inte ge upp dina renoveringsplaner. Du behöver bara tänka om, helt enkelt. Lägg ditt fokus på sådana projekt som trots allt går att genomföra. En klok tanke kan vara att fokusera på husets insida, säger Ulf Fogelström, tillträdande Sverigechef på GROHE.

GROHEs tips på hur du renoverar bäst i sommar

För att renovera kostnadseffektivt i dagens läge finns det några saker att ha i åtanke. Om inte taket håller på att falla isär så kan det vara bäst att avvakta med att byta ut det. Takplattor är ett av många material som stigit kraftigt i pris. Att måla om är det inte heller ett idealt läge för.

Då är det bättre att lägga sin tid på husets insida. Där finns produktområden som inte påverkats lika kraftigt ännu. Du kan exempelvis uppgradera duschen i badrummet. Då kan du samtidigt välja en som förbrukar mindre vatten och energi i tider när även energipriser rusar i uppåt. Välj att uppgradera till en lyxig känsla i en svettig årstid samtidigt som du sparar på både pengarna och miljön. I köket finns också alternativ. Ett nytt kök kan göra sommarmiddagarna till en fröjd i både vid spisen och matbordet, samtidigt som du även där kan värna om din privatekonomi med energisnåla lösningar.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com