GROHE listas som global hållbarhetsledare och tar hem dubbla vinster i Germany Sustainability Award 2021

I en ny dokumentärfilm delar GROHE sina tankar kring hur hållbarhetsarbete implementeras i praktiken och genom konkreta åtgärder. Kortfilmen är en del av det globala hållbarhets- och klimatinitiativet ”50 Sustainability & Climate Leaders” som GROHE blivit utvalda att delta i tillsammans med 49 andra internationella företag. Som pionjärer inom respektive bransch visar de deltagande företagen hur de aktivt engagerar sig för en hållbar framtid baserat på FN:s 17 hållbara utvecklingsmål (SDG 1) och inspirerar andra att följa deras exempel.

GROHE delar med sig av milstolpar från sitt 20-åriga hållbarhetsarbete som visar hur innovativa lösningar bidragit till att göra hållbarhet till kärnan i affärsverksamheten och hur de ser på omvandlingen som en ekonomisk möjlighet. Arbetet med att effektivisera hela värdekedjan belönades nyligen i det tyska hållbarhetspriset ”German Sustainability Awards”. Där tog GROHE hem vinsten i kategorierna ”Resurser” och ”Design” för produkten GROHE Blue.

– Att bli tilldelad ett av de viktigaste hållbarhetspriserna i Europa hedrar oss, det känns otroligt att få den här uppskattningen på vårt arbete. På GROHE kretsar allt kring den mest värdefulla och samtidigt otillräckliga resursen vatten. Att agera på ett sätt som sparar resurser och minimerar vårt ekologiska avtryck är därför en självklarhet för oss, säger Thomas Fuhr, Leader Fittings LIXIL International & Co-CEO Grohe AG

Bakom kulisserna på GROHEs hållbarhetsarbete
Fokus ligger dock inte bara på användningen av vatten- och energibesparande produkter. GROHEs tillverkning optimeras ständigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Sedan april 2020 har GROHE varit en av de första ledande tillverkarna inom sanitetsindustrin som producerar CO2-neutrala produkter. Med en återvinningsgrad på mer än 90 procent närmar sig varumärket en cirkulär ekonomi. Initiativ som ”Mindre plast” bidrar till att bevara resurser och undvika avfall. Så många som 23,5 miljoner plastförpackningsmaterial har redan sparats som en del av detta initiativ – en första milstolpe på vägen mot målet att i slutändan förbjuda allt plastmaterial från produktförpackningar senast i mars 2021. Kampen mot det globala problemet med plastavfall är kompletterat med GROHE Blue som nu utsetts till vinnaren i designkategorin ”Icons” under Germany Sustainability Awards 2020. Produkten är ett vattensystem som erbjuder kylt, filtrerat och även kolsyrat vatten direkt från kökskranen – vilket gör plastflaskor överflödiga.

– Även om vi har uppnått en hel del under de senaste åren, är vi medvetna om att vi måste fortsätta att stärka vårt engagemang för att utforma framtidens vatten på ett hållbart sätt. För oss är hållbarhet en ständig resa som vi måste fortsätta med. Jag är stolt över att vi gör detta som ett team och att varje individ på GROHE bidrar till utvecklingen. Det är så här vi kan bana väg för en hållbar ekonomi, möta globala utmaningar och förbättra människors livskvalitet, säger Thomas Fuhr.

Ta del av GROHEs milstolpar och initiativen som lett till de senaste årets framgångar och se hela filmen här.

För mer information om GROHE och deras hållbarhetsarbete gå in på green.grohe.com

För mer information, vänligen kontakta:
Christina Holmberg, Marketing Manager
Mail: christina.holmberg@grohe.com

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com