GROHE GIVE förbereder unga installatörer inför arbetslivet: ”Det är jätteviktigt att ha koll på det senaste inom branschen”

GROHE GIVE syftar till att hjälpa studenter i sin utbildning och höja kompetensen hos VVS-installatörer. I november installerades en utbildningsvägg i Universitetsholmens Gymnasium i Malmö. Drygt sju månader senare fick en lärare och elev möjlighet att åka till Portugal för att delta vid ett event tillsammans med GROHE.

Den 10 november 2022 invigdes en ny utbildningsvägg från GROHE GIVE på Universitetsholmens Gymnasium i Malmö. Sedan dess har eleverna haft möjlighet att utveckla sina praktiska och teoretiska kunskaper tillsammans med bland annat GROHE-experten Frank Hilgers.

– Den samverkan vi har haft tillsammans med Frank Hilgers har varit jättebra. Alla är positiva till att han har ställt upp och undervisat våra elever. Det är viktigt att de får en bred utbildning så att de är förberedda och kan göra alla typer av jobb och installationer, säger Bent Nielsen, Samordnare för VVS- och fastighetsprogrammet på Universitetsholmens Gymnasium.

För Bent är den stora poängen med GROHE GIVE att man får ta del av de allra senaste nyheterna inom branschen.

– Jag tycker att det är jätteviktigt att ha koll på det senaste inom branschen. Annars är det väldigt lätt att man sitter vid skolbänken och pratar om hur saker fungerar men man har inte klart för sig vad som faktiskt finns på marknaden. Det behövs när våra elever kommer ut och möter det i sin vardag. Eleverna behöver lära sig den nya tekniken eftersom det är de som ska installera det så småningom, säger Bent Nielsen.

Hannes Nilsson Bergqvist är elev på skolan och utbildar sig till rörläggare. Han har just nu sommarlov inför det sista året på gymnasiet. När utbildningen är färdig vill han ut och jobba direkt.

– Jag tycker att det är hur bra som helst med GROHE GIVE. Det hjälper alla elever att utvecklas och framför allt att få ett grepp om just GROHE:s produkter, vilket är jätteroligt. I framtiden kommer jag vara säker på produkterna när jag jobbar med dem, säger Hannes Nilsson Bergqvist.

I juni fick en elev från alla GROHE GIVE-skolor möjlighet att delta vid GROHE:s event i Portugal, som riktade in sig mot installatörer. Hannes var den elev som hade bäst betyg i Sverige och fick förmånen att åka med på resan.

– Det var en riktigt rolig upplevelse att åka till GROHE:s event. Jag lärde mig mycket och det var spännande att träffa folk från andra länder med samma intresse och höra hur allt fungerar för dem. Jag tar främst med mig den sociala erfarenheten av att träffa andra inom samma bransch. Man lärde sig även väldigt mycket om VVS i allmänhet, säger Hannes Nilsson Bergqvist.

Bent Nielsen är glad över möjligheten att åka till Portugal och menar att det gynnade både Hannes och skolan i stort.

– Det var roligt att få vara med på de olika eventen där vi fick se de senaste nyheterna. Personligen tyckte jag det var extra roligt att titta på fabriken i Porto och se hur hela processen går till från material till färdig produkt. Min elev uppskattade verkligen möjligheten att komma ut och se lite annat än skolan i Malmö. Det är även bra för Universitetsholmens Gymnasium då andra elever ser att vi gör saker utanför skolan och att de själva har möjlighet att komma i väg på något roligt och annorlunda, säger Bent Nielsen.

GROHE är glada över samarbetet med skolan och att det har fungerat bra under den första tiden.

– Vi är väldigt stolta över att allt har fungerat bra hittills. Frank Hilgers har gjort ett fantastiskt jobb med att lära ut sina expertkunskaper och vi är glada att alla på skolan, såväl elever som lärare, värdesätter det högt. Tillsammans med Bent och de andra på skolan får eleverna den utbildningen de förtjänar. Installatörer står inför många utmaningar i sin vardag och det är viktigt att de nyexaminerade eleverna är väl förberedda. Vi hoppas att eventet i Portugal kunde bidra till ännu mer inspiration för både lärare och elever. Det långsiktiga målet är att GROHE GIVE ska expandera och finnas på ännu fler ställen runtom i världen, säger Christina Holmberg PR & Communications Manager Nordics på GROHE.

GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter och har totalt över 7,000 anställda i 150 länder – varav 2,600 av dem är baserade i Tyskland. Sedan 2014 har GROHE haft en stark varumärkesportfolio hos LIXIL, den japanska tillverkaren av banbrytande vatten- och husprodukter. För att kunna erbjuda ”Pure Freude an Wasser”, är varje GROHE-produkt framtagen enligt varumärkets värderingar inom kvalite, teknik, design och hållbarhet. Välkända lösningar så som GROHE Eurosmart och GROHEs termostatserie samt banbrytande innovationer som GROHE Blue understryker varumärkets djupgående expertis. GROHE fokuserar på kundernas behov och skapar därefter intelligenta, livsförbättrande och hållbara produktlösningar som bär kvalitetsmärket ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. GROHE tar sitt företagsansvar mycket seriöst och fokuserar på en resursbesparande värdekedja. Sedan april 2020 har sanitetsvarumärket producerat CO2-neutrala* lösningar världen över. GROHE har även ett mål att använda plastfria produktförpackningar till 2021. Under de senaste tio åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 490 design- och innovationspriser samt ett flertal hållbarhetspriser. GROHE var de första i sin bransch att vinna det tyska CSR-priset samt hållbarhetspriset 2021 i kategorierna ”Resurser” och ”Design”. Som en del av hållbarhets- och klimatkampanjen ”50 hållbarhets- och klimatledare” driver GROHE också hållbar transformation.

*Innefattar CO2-kompensationsprojekt, läs mer på green.grohe.com

Om LIXIL

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet. Men vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.