100 ton frukt och grönt – när hälsosamt matsvinn mättar magar i Skåne

100 ton frukt och grönt – när hälsosamt matsvinn mättar magar i Skåne

Alla ska ha råd att äta hälsosamt! 2023 inledde Greenfood ett samarbete med Skåne Stadsmission – och 113 ton frukt och grönsaker donerades under året till deras sociala butiker. Projektet ger inte bara god eftersmak, det är dessutom en dubbel vinst för koncernen – som har satt banbrytande mål för att minska sitt matsvinn de kommande åren.

Varje år slängs det 1,3 miljarder ton mat världen över. En tredjedel av all mat som produceras kastas – och matsvinn är en av livsmedelsindustrins stora utmaningar. Redan 2021 tog Greenfood, en av Europas största aktörer inom hälsosam mat ett drastiskt beslut – svinnet ska minska med 45 % senast 2030. Och man är på god väg. 2023 hade koncernen en matsvinnsandel på 3,6 procent, vilket är en minskning med 6 procent jämfört med 2019.

Målet är framförallt att förebygga matsvinn i alla led, men det är inte alltid möjligt. Så, vad gör man med maten som ändå blir över?

– Om vi inte kan förebygga allt svinn, så är vårt mål att maten ändå ska komma människor till gagn. I första steget genom att förädla råvarorna, till exempel äppelskrutt som blir till juice, ris gjort på blomkålsstjälkar och Picadelibarernas pico de gallo som består av hackade, färska tomatrester. Men det handlar också om att donera – och här är vi så stolta över vårt samarbete med Skåne Stadsmission, säger Anna Klenell, Head of Sustainability, Greenfood Fresh Produce.

2023 skänkte Greenfood över 100 ton frukt och grönsaker till Skåne Stadsmissions sociala butiker. Det handlar till exempel om produkter som har skönhetsfläckar, som är för mogna för dagligvaruhandeln eller som har blivit över – men som fortfarande är i fint skick och fullt ätbara. En insats som är värdefull för människan, och samtidigt motverkar matsvinnet. 2024 räknar man med att donera lika mycket.

Greenfood arbetar efter devisen att alla ska ha rätt till frukt och grönt. En övertygelse som märks. Förutom att tillgängliggöra den hälsosamma maten för fler, har man till exempel infört ett friskmatsbidrag, debatterat för att Sverige ska ta emot EU:s fruktstöd, och argumenterat för slopad moms på frukt- och grönt i flera års tid, bland annat under Almedalsveckan.

Samarbetet med Skåne Stadsmission är ett led i det arbetet, där människor som lever i utsatthet ges möjlighet att äta hälsosamt. Samarbetet har visat sig så värdefullt att koncernen nu växlar upp det till en nationell satsning, och där det är möjligt utökas insatsen till fler orter. Stadsmissionens matcentraler finns idag på tio svenska orter.

Stora sociala vinster
5 % av Sveriges befolkning lever under existensminimum, och många av dem är barnfamiljer. Att äta sig mätt är inte en självklarhet för alla. Men genom Stadsmissionens butikskoncept Matmissionen kan medlemmarna handla varor till en tredjedel eller mindre av vanligt butikspris. För att bli medlem behöver man ha en snittinkomst under 13 274 kr/månad. I Skåne finns över 6 000 medlemmar.

Upplägget bygger på att aktörer donerar mat, och ofta är det just sådant som annars skulle ha gått till spillo som kommer in.

– Människor som lever i utsatthet och som drabbas av matfattigdom ska få äta sig mätta – det är vad vi kämpar för. Att välja och sedan tillaga sin mat är grunden till ett värdigt liv. Vi arbetar med människor som har en begränsad matbudget, och vi ser att man då är benägen att välja mat som ger mer mättnad för pengarna, även om den är mindre näringsrik. Tack vare donationerna från Greenfood till våra butiker kan vi ändra den negativa trenden. Alla ska ha råd med goda, nyttiga grönsaker och frukt! säger Edith Salminen, Matpartneransvarig på Skåne Stadsmission.

Kategorier

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är till exempel: Picadeli, Green Deli, Daily Greens, SallaCarte, Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.