Greenely lanserar framtidens elbolag

Greenely, mobilappen som hjälper svenska hushåll få tillgång till sin eldata har på kort tid engagerat tusentals hushåll i tjänsten och växer i rasande takt. Idag släpper även bolaget sitt egna elbolag där kunder kan teckna sig för ett digitalt elabonnemang.

Greenely började sin resa med att jobba tillsammans med flera olika energibolag i Sverige och har, via olika projekt, byggt upp god erfarenhet från branschen. Bolaget identifierade tidigt de utmaningar som energibolagen stod inför med bristfälliga kundrelationer, odigitala processer och en svårigheter att differentiera sitt erbjudande från fler än 130 andra elleverantörer. Förändringsarbetet skedde, trots att digitalisering var hett på agendan, väldigt långsamt vilket även uppmärksammades av SKI där de i sin senaste rapport skriver att kunderna till energibolagen upplever generellt att digitaliseringen inte har nått branschen i särskilt stor utsträckning. Vidare har marginalerna de senaste åren fortsatt att sjunka och flera elbolag omfattas av en stor mängd illojala kunder.

Greenely ansåg dessutom att elbolagens affärsmodellen inte korrelerade med de ambitiösa miljömål Sverige satt upp. Sverige har åtagit sig att, till år 2020, så ska andelen förnybar energi ska uppgå till minst 50% av den totala energianvändningen. Energianvändningen ska dessutom vara 20% effektivare jämfört med 2008.

“Tittar vi på marknaden idag så har nästintill samtliga elbolag en affärsmodell som bygger på att sälja mer el till kunder med exakt samma produkt - nämligen bara kWh. Det är inte speciellt engagerande och ur ett miljömässigt perspektiv är det rent av ohållbart med tanke på de ambitiösa miljömål som staten satt upp - Tanmoy Bari, VD på Greenely.

Greenely började därför under 2017 istället skissa på ett nytt erbjudande med en ny affärsmodell där kunder får ett helt transparent elpris satt per timme, enligt det som råder på elbörsen, tillsammans med bolagets unika app som redan idag engagerar tusentals hushåll i sin elanvändning. Genom att inte ha ett påslag per såld kWh och istället ta en fast månatlig abonnemangsavgift så markerar bolaget sin starka tro att de som elleverantör inte vill gynnas av att sina kunder förbrukar mer el utan satsar istället på att hjälpa dem minska sin elanvändning och sina elkostnader.

“Det innebär ju att det finns ett ekonomiskt och miljömässigt incitament för kunden att engagera sig i sin elanvändning. Kombinera detta med vår app där dagliga prissignaler och rapporter skickas ut tillsammans med en fördjupad visualisering och analyser av ens egna beteende så blir energieffektivisering spännande och verkligen hållbar ur alla aspekter. - Tanmoy Bari, VD.

Greenely erbjuder nu 100 hushåll att bli testkunder och ta del av bolagets elabonnemang. Testet planeras att pågå i 3-6 månader innan produkten görs tillgänglig för alla i Sverige. Är man intresserad så kan man gå in på bolagets hemsida för att läsa mer och anmäla sig till att bli testkund.

Fredrik Hagblom, medgrundare & Head of Operations, Greenely
E-mail: fredrik.hagblom@greenely.se

Om Greenely

Greenely är det digitala energibolaget som optimerar kundens elanvändning med hjälp av smart teknik i en app. Bolagets tjänst utgår från deras mobilapp där användaren enkelt kan minska elkonsumtionen och minimera kostnaden för el. Appen visualiserar användarnas förbrukning och presenterar smarta insikter i syfte att minska och optimera elanvändningen. I appen är det även enkelt att byta elavtal till Greenely som ger tillgång till börsens rådande elpriser som varierar varje timme och få tillgång till fler funktioner. Elavtalet ger kunderna möjlighet att anpassa sin elanvändning efter elpriset genom applikationens smarta funktioner såsom integrationer till elbilar, värmesystem, solceller som möjliggör automatisk styrning av elanvändningen till de billigaste timmarna. Läs mer på www.greenely.se