Förbättrat organiskt rörelseresultat i andra kvartalet

Förbättrat organiskt rörelseresultat i andra kvartalet

Green Cargo har gjort ett förbättrat organiskt rörelseresultat i andra kvartalet i jämförelse med motsvarande period föregående år. Det organiska rörelseresultatet för andra kvartalet visar på en halverad förlust om –59 MSEK (–122 MSEK) gentemot motsvarande kvartal 2023, trots att omstruktureringskostnader belastar periodens resultat.

• Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 1 123 (1 037) MSEK
  • Koncernens rörelseresultat uppgick till –7 (28) MSEK
  • Koncernens organiska rörelseresultat uppgick till –59 (–122)
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till –16 (–8) MSEK
  • Green Cargo tecknade nya transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 329 (237) MSEK

Högre intäkter, färre externa störningar och stabilare planeringsförutsättningar har tillsammans med medarbetarnas engagemang förbättrat leveranskvaliteten och därmed resultatutvecklingen, även om bolaget fortsatt har långt kvar för att nå uppsatta mål.

- Att stärka Green Cargos konkurrenskraft genom förbättrad servicegrad, höjd effektivitet och sänkt kostnadsbas har högsta prioritet, säger Henrik Dahlin, vd Green Cargo.