Hållbarhetstrender för 2012

Precis innan årets slut uppmärksammade vi en undersökning The 2011 Green Brands survey som påvisade viljan att köpa miljövänliga produkter är större än någonsin och att intresset bara väntas öka. Undersökningen framhöll också vikten av att vinna konsumenters uppmärksamhet och skapa en relation. Företag bör inte bara utveckla och vidhålla en miljövänlig strategi utan dessutom göra det mer intressant för konsumenter att välja det gröna alternativet.

Affärstidningen CSR i Praktiken skriver i artikeln Ökat intresse för miljövänliga produkter bland svenska konsumenter, att företag i sin tur måste möjliggöra för konsumenter att ta ekosmarta beslut. Genom att erbjuda miljövänliga alternativ eller i en del fall helt utesluta produkter som inte är miljövänliga.

Detta styrks av en undersökning gjord av trendföretaget Trendwatching, som utsåg "eco-easy" till en av de hetaste trenderna under 2010. Ecoeasy-trenden innebär att utveckling bör gå mot att göra det enkelt för konsumenter att kunna välja ett miljöriktigt val. Kortfattat ska det bli naturligt att handla naturligt.

I en sammanfattning från de gångna åren vill Green Products blicka framåt och uppmärksamma trender för ett hållbart samhälle under det kommande året.

I en nypublicerad artikeln Hållbarhetstrenderna som formar 2012 från CSR i Praktiken, har hållbarhetsanalytikern Niclas Ihrén listat fem trender som man bör ha koll på under 2012. Dessa är; kollaborativ konsumtion, alternativa valutorcirkulär ekonomiåteranvändningekosystemtjänster. Trenderna rör framför allt småskaliga företeelser idag och Niclas Ihré menar att det är de mest framtidskänsliga företagen och individerna som snappar upp och hänger på de här trenderna under året. Han tror att vi kommer att få se fler företag som bygger sin affärsidé på att skapa ett harmoniskt samspel med miljön.

Med dessa trender och ökat intresse från konsumenternas sida hoppas Green Products att kanske fler företag kommer att se det mer som en självklarhet än ett önskemål att öka sin miljöprofilering.