Toppmöte om Öresundsregionen

Toppmöte om Öresundsregionen

Pressinbjudan Öresundsting 2013
Sveriges och Danmarks EU-kommissionärer Cecilia Malmström och Connie Hedegaard kommer till Öresundskomiteens ”Öresundsting 2013” på torsdag den 24 oktober.
De ska tillsammans med bland annat svenska och danska ministrar och företagsledare diskutera utvecklingsfrågor för regionen.

1993 lades grunden för det vi idag känner som Öresundsregionen, i samband med beslut att bygga Öresundsbron. Under de 20 år som gått har mycket hänt. Men samtidigt hörs röster om att utvecklingen stannat av.

Vi kan konstatera att regionen fortfarande har en central roll i denna del av världen och att många engagerar sig i det som sägs och görs. På årets Öresundsting hoppas vi kunna spegla en del av allt detta.

Sveriges och Danmarks ministrar för nordiska frågor, Ewa Björling, Sverige och Manu Sareen, Danmark, ska bland annat diskutera hur livskvalitet kan vara en motor för Öresundsregionens utveckling kommande 20-årsperiod.

Andra ämnen som tas upp är innovation och kompetensförsörjning. Öresundsregionen har en unik position i Europa och världen med 14 högre lärosäten med nästan 170 000 studenter och 15 000 forskare i Öresundsregionen.

– Vi vill att Öresundsting 2013 blir en arena och ett tillfälle för aktörer att gemensamt dra upp riktlinjerna inför framtidens Öresundsregion. En samlingsplats med fokus på Öresundssamarbetet. Vi hoppas kunna peka på riktningen för de kommande 20 årens utveckling, säger Finn Lauritzen är direktör på 20-årsfirande Öresundskomiteen.

Han hoppas på ett Öresundsting som ger besökarna stor behållning.

Programmet är uppdelat på tre huvudblock:
Öresunds bland andra metropoler: Hur kan livskvalitet vara en motor för Öresundsregionens utveckling under kommande 20-årsperiod?

Öresundsregionen – världens klokaste region? Hur tillvaratar och maximerar vi Öresundsregionens innovationskraft, kompetensförsörjning och förmåga att skapa tillväxt utifrån innovation och kunskapskapital?

Öresund i Europa: Hur kan Öresundsregionen bli en föregångare i Europa i att framgångsrikt kombinera ekologisk och social hållbarhet med ekonomisk tillväxt?

Årets Öresundsting hålls i Köpenhamn, på DGI Byen, en stenkast från Huvudbangården, med start kl 12.30. Programmet speglar de ämnen som diskuteras nu i de flesta läger. ”Hur vi ska rusta oss för att möta framtiden utmaningar.”

Tider för programmets huvudblock:

13.15 Inledning

• Vibeke Storm Rasmussen, ordförande i Öresundskomiteen och regionsrådsformand, Region Hovedstaden

13.25 – 14.25  Session 1 – den blå sessionen: Öresund bland andra metropoler

• Manu Sareen, dansk minister för nordiskt samarbete.
  • Ewa Björling, svensk minister för nordiskt samarbete.
  • Manuel Friesecke, direktör Regio Basiliensis.
  • Steen Bach Nielsen, regionsrådsordförande Region Själland.

14.55 – 15.50  Session 2 – den orange sessionen:

Öresundsregionen – världens klokaste region?

• Henrik Sass Larsen, dansk minister för näringsliv och tillväxt.
  • Stefan Bengtsson, rektor på Malmö Högskola.
  • Tine Horwitz, VD för Consortium for Global Talent.
  • Morten Christiansen, VD för ”3” i Danmark.
  • Lars Dahmén, VD för Sydsvenskan.
  • Ursula Hultkvist Bengtsson, Vice VD Medicon Village.
  • Lars Ljungälv, VD för Sparbanken Öresund.

16.15 – 17:15 Session 3 – den gröna sessionen

Öresund i Europa

• Cecilia Malmström, svensk EU-kommissionär.
  • Connie Hedegaard, dansk EU-kommissionär.
  • Eirik Amundsen, overvismand på Det Miljøøkonomiske Råd.
  • Tino Sanandaji, nationalekonom på Institutet för Näringslivsforskning.

17.15 Avslutning

• Pia Kinhult, vice ordförande i Öresundskomiteen och regionstyrelsens ordförande, Region Skåne

För mer information om Öresundsting 2013 kontakta:
Patrik Widerberg Senior Advisor.
Tel: +45 33 26 89 02 Mobil: +45 31 31 80 92 Email: paw@oresundskomiteen.dk