Svenska och danska studenter löser samhällsproblem tillsammans

Pressinbjudan Next Gen 2013

Den 10 oktober ska regionens ledande studenter, företagsledare och politiker lösa följande uppgift: ”Skapa ett konkret projekt, initiativ, aktivitet, investering som kan lyfta vår region i en global kontext”

Det vinnande bidraget presenteras för de Nordiska statsledarna under nästa session med Nordiska Rådet av den danska ministern Manu Sareen.

Hur skapas tillväxt?
Vad bestämmer var nästa Europiska tillväxtcentrum ligger?
Vad är mest värt för en region. Ett huvudkontor eller en toppstudent?

Vi tror att studenter, beslutsfattare från näringsliv, politik och universitet tillsammans kan presentera lösningar på några av alla de utmaningar vi har framför oss.

Så på torsdag den 10 oktober sätter vi 70 svenska och danska toppstudenter, tillsammans med politiker och beslutsfattare verksamma i Öresundsregioner att ta fram förslag på skarpa projekt för regionens utveckling.

Temat är livsstil – den livsstil och de livsbetingelser som gör vår region till något helt speciellt.

Vinnarna belönas med både pengar och uppmärksamhet av de samlade Nordiska statsledarna meddelar den danska ministern för nordiska frågor, Manu Sareen.

- Jag ser fram emot att få lyssna på studenternas förslag om hur vi kan hitta innovativa lösningar i Öresundsregionen och i samband med det dela ut pris till det bästa förslaget. Jag ser Öresundsregionen som en förebild för hela Norden när det gäller innovativa lösningar. Därför kommer jag ta med mig förslag härifrån, till de nordiska statsledarnas möte under Nordiska Rådets session i Oslo, säger Manu Sareen.

Next Gen som initiativ och koncept lanserades av Öresundskomiteen år 2011. Tanken bakom konceptet är att ge den kommande generationen en chans att diskutera sina framtidsvisioner för regionen.

Fakta:
70 studenter, 14 politiker och 14 företagsrepresentanter indelas i 7 grupper på 14 personer. Varje grupp består av 10 studenter, 2 politiker och 2 företagsrepresentanter. Det formuleras en konkret uppgift, som alla grupper ska lösa genom att aktivt dra in 7 teman: Innovation och business. Mobilitet. HR och talent. Design. Kunskap och utbildning. Kultur. Stad och rum

Dansk Design center, Design Society
H.C. Andersens Boulevard 27, 1553 København V