Starkare insats mot fler gränshinder i Öresundsregionen

Öresundskomiteen stärker nu sitt arbete mot gränshinder. En ny kartläggning av gränshinder har tagits fram, och en ny gränshindersstrategi har antagits. Gränshindersarbetet kommer nu att bygga på en bredare ansats, och närmare samarbete med de svenska och danska regeringarna.

Öresundskomiteen har gjort en ny kartläggning av gränshinder, och antagit en ny gränshindersstrategi. Till den existerande kartläggningen av juridiska gränshinder, lägger Öresundskomiteen nu en lista över upplevda gränshinder. Strategin har nyligen beslutats av Öresundskomiteens verkställande utskott, det vill säga kommunstyrelseordförandena och regionstyrelseordförandena i medlemsorganisationerna.

Öresundskomiteen arbetar kontinuerligt med att lösa gränshinder. Målet är att lösa tre gränshinder per år, och under 2014 löstes fyra. Komiteen samarbetar bland annat med Nordiska Ministerrådet, och deltar i den gränshindersarbetsgrupp som tillsatts av de svenska och danska Nordenministrarna.

- Öresundsregionen är redan en förebild för andra gränsregioner.Om vi ska lösa gränshinder krävs både kunskap, analys, medvetandegörande och nära samarbete med nationella beslutsfattare. Nu stärker vi ytterligare vårt arbete mot gränshinder, säger Öresundskomiteens direktör Finn Lauritzen.

- Ibland kan man få uppfattningen att det inte löses några hinder alls. Men det stämmer inte. Under 2013 och 2014 löstes fler gränshinder än vi hade som målsättning. 2015 har vi dessutom redan sett två gränshinder lösta, så vi har gott hopp om att även detta år med råge komma upp i vår målsättning om minst tre lösta gränshinder.

Den nya gränshindersstrategin bygger bland annat på:

• Ny kartläggning: 40 gränshinder prioriteras, varav två är nya. Totalt är 16 gränshinder lösta.
  • Större närvaro i huvudstäderna Stockholm och Köpenhamn
  • Samarbete med näringslivet och fackföreningarna
  • Samarbete med andra gränsorganisationer i Europa
  • Aktivitet i Interregprojekt
  • Mer samarbete med EU:s institutioner i arbetet mot gränshinder
  • Utarbetande av möjliga lösningsförslag
  • Ny insats mot upplevda gränshinder
  • Synliggörande av gränshindersproblematiken

I den nya strategin betonas särskilt vikten av lobbyarbete gentemot huvudstäderna:

- Redan i dag arbetar Öresundskomiteen aktivt gentemot centrala myndigheter i båda länderna. Det ger, och har gett, resultat. Men det behövs en mer konsekvent närvaro och det kommer vi att inleda nu, säger Johan Tiedemann, Senior Advisor på komiteen och ansvarig för gränshindersarbetet.

- I den nya strategin har vi också kartlagt som kallas upplevda gränshinder, fortsätter Finn Lauritzen. Dessa handlar om allt från tågpriser och förseningar till språkliga och kulturella skillnader. Meningen är att vi skall arbeta mer för att rasera denna typ av hinder. Här handlar det om att informera och upplysa.

FAKTA: Arbetet mot gränshinder

Öresundskomiteen arbete kring gränshinder bygger på en detaljerad kartläggning av existerande gränshinder. Idag finns 40 gränshinder, varav 16 har lösts helt eller delvis. Målet är att 3 gränshinder per år ska avskaffas. Arbetet mot gränshinder bedrivs genom analys, påverkansarbete och nära samarbete med andra organisationer och med beslutsfattare. Öresundskomiteen för en nära dialog med de danska och svenska utrikesdepartementen.

FAKTA: Exempel på gränshinder som lösts 2013 - 2015

• möjlighet till arbete i två länder
  • möjlighet att jämföra skatter
  • rätt till fullt danskt barnbidrag
  • möjlighet att ha dansk tjänstebil mer än ett år om man bor i Sverige men arbetar i Danmark
  • möjlighet att ha svensk inkomstbortfallsförsäkring om man arbetar i Danmark och att avgångsvederlag från Danmark inte innebär att den enskilde endast får garantibelopp i a-kassan i Sverige
  • förbättrad information för bornholmspendlare
  • rätt till medlemskap i a-kassa efter 64 års ålder

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel. Under 2016 kommer Öresundskomiteen att byta namn till Greater Copenhagen & Skåne Committee.