Publikrekord för skånska angelägenheter i Almedalen

I år besöktes Öresundshuset i Almedalen av 5 000 besökare, varav fem ministrar, flera statssekreterare och utskottsordföranden samt VD:ar för stora svenska företag.

- Det är helt otroligt att vi når ut till en så stor publik och lyckas få ett så stort genomslag i en stenhård konkurrens med alla andra aktörer i Visby. I år arrangerades ju över 1 800 seminarier och händelser, säger Finn Lauritzen, direktör Öresundskomiteen.

Syftet med Öresundshuset är att öka kunskapen om och förståelsen för regionens utmaningar och möjligheter utanför regionen. Därför är möten i huset mellan regionala företrädare och nationella politiker av stort värde. Samtidigt satsar Öresundshuset på genomslag i sociala medier, för att på så sätt skapa ett än större gensvar för regionens frågor.

- Över 1 400 personer har följt våra seminarier online via Bambuser, vilket gör vår satsning i Visby extra lyckad ur en demokratiaspekt. Vårt mål är att ständigt bli mer transparenta och tillgängliga och nå större och fler målgrupper, säger Daniel Persson, public affairs-ansvarig på Öresundskomiteen.

Statistik Öresundshuset 2012:

Besök i huset: 4 944 besök (2011, 4 000 besök)

Hemsidan: Över 2200 unika besökare (mellan 1april och 10 juli), som i genomsnitt stannat över hela 6 minuter på sidan (2011, 2071 unika besök)

Facebook: Vi har nått över 15 000 personer med budskap från vår Facebookpage (till och med den 10 juli 2012).

Twitter: Nästan 800 personer har twittrat med #Öresundshuset, #Oresundshuset eller @oresundshuset

Bambuser: 1 422 visningar av årets seminarier (till och med den 10 juli 2012) (2011, 1 250 visningar)

Öresundsregionens veckolånga satsning i Almedalen arrangerades för tredje året i rad av Öresundskomiteen tillsammans med partnerorganisationerna Malmö stad, Helsingborg stad, Lunds kommun, Malmö Högskola och Region Skåne för att med seminarier och arrangemang öka kunskapen om regionen bland beslutsfattare.

För ytterligare information, var god kontakta:
Daniel Persson, public affairs-ansvarig Öresundskomiteen
Mobiltelefon: +45 3057 8360

Klas Andersson kommunikatör
Mobiltelefon: +45 33 22 00 11
kan@oresundskomiteen.dk

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.