Pressinbjudan: Greater Copenhagens toppmöte

Greater Copenhagen samlar regionens ledande politiker till toppmöte i Kristianstad den 19 december för att debattera det senaste årets insatser för att stärka tillväxt och sysselsättning. Toppmötet banar samtidigt väg för det kommande årets arbete för bättre kollektiv trafik, förstärkning av regionens life science-sektor och utbyggnad av digital infrastruktur. Sveriges arbetsmarknadsminister Ylva Johansson deltar under toppmötet.

Politiker från Region Skåne, Region Huvudstaden, Region Själland och 79 kommuner i de tre regionerna samlas den 19 december 2017 till det årliga toppmötet för att debattera resultat och kommande uppgifter i Greater Copenhagen-samarbetet.

Temat för 2017-års toppmöte är Greater Copenhagens arbete för att skapa en välintegrerad och dynamisk arbetsmarknad. På toppmötet sätter vi fokus på konkreta aktiviteter genom paneldebatter, presentationer och diskussioner samt identifierar behov för framtida insatser.

”Vi har gjort framsteg i samarbetet under 2017, som vi vill fira på toppmötet i Kristianstad. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör har kommit närmare och vi arbetar nu också målmedvetet med digitalisering för att attrahera talang och arbetsplatser i Greater Copenhagen,” säger Henrik Fritzon (S), ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee.

Media är välkomna att delta under hela dagen. Kl. 15.00 är Henrik Fritzon och Ylva Johansson tillgängliga för intervjuer i rum 111.

Anmälan sker till Jens Thomsen, press- och kommunikationsansvarig, Greater Copenhagen & Skåne Committee, tel. +45 2128 6560, e-mail: jet@greatercph.com

19 december 2017 på Rådhus Skåne i Kristianstad kl. 10:30-15:00

Förmiddagens program

09:30 Frukost och registrering

10:30 Greater Copenhagen-film visas

10:35 Välkomna
Moderator Trine Grønlund

10:45 Metropolregionens tillstånd
Status och perspektiv på samarbetet med särskilt fokus på arbetet med att skapa en sammanhängande arbetsmarknadsregion.
Ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee, Henrik Fritzon

11:05 Hur stärker vi vår gemensamma arbetsmarknad?
Deltagarna diskuterar viktiga utmaningar och möjligheter för en stärkt integration av arbetsmarknaden i Greater Copenhagen. Diskussionen mynnar ut i en digital avstämning kring 3 centrala frågor.

En panel med representanter för samarbetet diskuterar resultatet från avstämningen och perspektiv på en gemensam arbetsmarknad i Greater Copenhagen.

Paneldeltagare:
• Katrin Stjernfeldt, Malmö stad
• Peter Danielsson, Helsingborgs stad
• Sophie Hæstorp Andersen, Region Hovedstaden
• Niels Hörup, Solrød Kommune

12:15 Lunch

Eftermiddagens program

13:15 Näringslivet diskuterar möjligheterna i Greater Copenhagen
Intervju med 3 verksamheter som berättar om sina erfarenheter med att driva företag i regionen och pekar på de möjligheter som Greater Copenhagen-samarbetet kan skapa.

Deltagande företag:
• CEO Philip Kron, Jayway
• CEO Hermann Haraldsson, Boozt
• Kommunikationsdirektör Henrik Peter Jørgensen, Copenhagen Airport

14:00 Inspiration från ministern
Upplägg av arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S)

14:45 Greater Copenhagen i 2018
Ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee, Henrik Fritzon, lämnar över ordförandeskapet till kommande regionsrådsförman Heino Knudsen från Region Själland, som ser fram emot 2018 och fokus det kommande år.

15:00 Mingel

15:00 Intervjutid med Henrik Fritzon och Ylva Johansson. Rum 111

Regioner

Greater Copenhagen & Skåne Committee är ett politiskt samarbete mellan Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Själland och samtliga 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbetet etablerades i 2015 för att skapa tillväxt och öka sysselsättningen i hela Greater Copenhagen-regionen.