Ordförandebyte i Öresundskomiteen

I samband med Öresundstinget idag, Öresundskomiteens stora höstkonferens, tar ordförande för huvudstadsregionen, Vibeke Storm Rasmussen, över ordförandeskapet i Öresundskomiteen.

Den tidigare ordförande i kommittén, Pia Kinhult, som är ordförande i Region Skåne, fortsätter som vice ordförande i utskottet.

Under nästa år vill Vibeke Storm Rasmussen bland annat lägga betoning på vardagsintegrationen.

- Jag ser att vi i Öresundskomiteen ska utveckla projekt som gynnar den vanliga "Öresundaren". Det kan vara vanliga upplevelseevent. Det kan också vara en utvidgning av samarbetet mellan skolor över hela sundet, som kan ge eleverna en bättre introduktion till de närliggande språken än de får idag, säger Vibeke Storm Rasmussen.

Utökad undervisning i grannlandsspråk är också ett av de teman som Öresundskomiteen diskuteraunder dagens möte
Vibeke Storm Rasmussen är också inriktad på att främja tillväxt och sysselsättning i Öresundsregionen, genom satsning på infrastrukturen.

Under det senaste året, där Pia Kinhult varit ordförande, har kommittén arbetat med en mängd olika samhällsfrågor. Öresundskomiteen har bland annat prioriterat arbetet kring gränshinder, ett arbete Pia Kinhult också sysslar med som Sveriges representant i Nordiskt Gränshinderforum.

-Jag är särskilt glad över att EU har lättat på den så kallade "arbete i två länder" regeln, säger Pia Kinhult.

Denna regel har tidigare gjort det i praktiken omöjligt för människor som pendlar att ha deltidsarbete i Danmark och Sverige samtidigt. Något som är möjligt idag - förutsatt att man arbetar högst 25 procent av sin totala arbetstid i det andra landet.

dagens Öresundsting är huvudämnet gränsöverskridande innovationer. Hur ska vi öka tillväxten igen? En av Öresunds och Europas största utmaningar.
Och förhoppningsvis kan konferensen peka ut några nya lösningar.

Kontakt:
Vibeke Storm Rasmussen, tel +45 38 66 51 00

Pia Kinhult (genom pressekreterare Johan Folin), tel +46 721 99 83 85

Direktör för Öresundskomiteen, Finn Lauritzen +45 204 40 325

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.