Öresundspolitiker drar ut i miljöbilskamp

Öresundspolitiker drar ut i miljöbilskamp

Miljöpolitiker från båda sidor sundet gör på lördag den 1 juni upp vem som är snabbast runt Öresund i en elbil. Tävlingen är en satsning för att sätta fokus på hållbara transporter i regionen. Men också för att peka på de hinder som finns för utveckling av hållbara alternativ till fossila drivmedel.

– Jag tror att en övergång till elbilar är både möjlig och nödvändig för att klara de nationella målen om en fordonsflotta oberoende av fossila bränslen år 2030. Fler elbilar är ett viktigt inslag, säger Anna Jähnke (M) kommunalråd och ordförande Miljönämnden i Helsingborg, som också uppmanar den svenska regeringen att momsbefria elbilar under en begränsad tidsperiod för att stimulera elbilsförsäljningen.

Fler måste synas ute

Varken elbil eller hybridbilar har blivit någon kommersiell succé, bland annat på grund av höga priser och konsumenternas osäkerhet inför den nya tekniken. Och om el- och hybridbilar ska bli ett reellt alternativ måste betydligt fler synas i gatubilden.

– Vi kör de bilar vi känner till. Det måste bli en kritisk massa, så fler kan bli inspirerade att köpa en. Här bör de offentliga aktörerna gå i bräschen. De har stora bilparker och kan få rabatt på inköpen, säger Lærke Flader, dansk elbils alliance.

Utskott för grön tillväxt

Politikerna som ska köra de eldrivna bilarna sitter alla med i Öresundskomiteens utskott för miljö och grön tillväxt. Här diskuteras hur olika typer av ny grön teknologi är en väg mot tillväxt och fler arbetstillfällen i regionen. Och här kompletterar länderna varandra, i Sverige är det biogas och hybrid som gäller och i Danmark är det elbilar (och vindkraft) som är det dominerande.

– I Sverige har vi i första hand satsat på biogas som det gröna bränslet för fordon. El kan, om den genererats rätt, bli helt koldioxidfri, säger Christer Wallin(M), Kommunalråd Lunds kommun.

Visa att de menar allvar

En person som riktar högre krav mot politiken är dansken Lars Gaardhøj(S) från Region Hovedstaden. Han menar att det är dags för politikerna att visa att de menar allvar.

– Elbilar är en bra lösning, men förändringar kommer inte av sig själv. Det krävs politisk uppbackning och därför deltar jag i detta Elbilsrally. Politiskt måste det dock följas upp av andra initiativ som till exempel se till att bilar som ägs av det offentliga ska vara eldrivna. Precis som tåg och bussar också bara borde köra på el. El som kommer från vind eller sol.

En aktör mindre

Den danska elbilsbranschen fick förra veckan ett negativt besked, då aktören ”Better Place” gick i konkurs.

– I den miljön och i det rådande konjunkturläget är det inte underligt, men likväl beklagligt, att en del företag slås ut. Glädjande är att vi kunnat ersätta de som nu försvunnit med en annan starkare samarbetspartner, kommenterar Christer Wallin(M), Kommunalråd Lunds kommun.

Det är möjligt att möta de medverkande politikerna på följande platser och tider lördag 1 juni:

Ca kl. 10.00–10.45: Christiansborgs Slotsplads:
Morten Kabell(Ø), medlem af Københavns borgerrepræsentation: Tel: +45 24 52 41 39

Ca kl. 13.00–13.45: Helsingør, Scanlines færgeleje:
Anna Jähnke, Helsingborg stad: Tel: +46 732 311 293

Ca kl. 14.00–16.00 Helsingborg:
Stortorget: Anna Jähnke, Helsingborg stad: Tel: +46 732 311 293

Ca kl. 12.00 Citadellet Landskrona:
Christer Wallin Lunds kommun: Tel: +46 46 35 55 27
Lars Gaardhøj Region Hovedstaden: Tel: +45 28 922 598

Ca kl. 14.00–15.00: Västra Hamen Malmö:
Christer Wallin Lunds kommun: Tel: +46 46 35 55 27
Lars Gaardhøj Region Hovedstaden: Tel: +45 28 92 25 98

Fakta:
Oresund Electric Car Rally delfinansieras av Interreg projektet E-mission. E-mission samlar en bred och slagkraftig konstellation aktörer i Öresundsregionen: Köpenhamns Kommun, Region Hovedstaden, Malmö stad, Region Skåne, Helsingborgs stad och Öresundskraft. Projekt E-mission verkar på olika sätt för att skapa uppmärksamhet kring och öka användandet av elbilar.