Öresundspendlare kan få information från Øresunddirekt

Öresundspendlare kan få information från Øresunddirekt

Corona-epidemin gör livet särskilt svårt för Greater Copenhagens öresundspendlare, som nu måste leva med en gränskontroll i Danmark och begränsad tågdrift när de måste åka till och från arbetet på andra sidan sundet. Informationstjänsten Øresunddirekt, som har i uppdrag att informera Öresundspendlarna om arbetsmöjligheter och förhållanden i Sverige och Danmark, arbetar därför med högtryck dessa dagar för att göra myndigheternas information tillgänglig för medborgare och företag i Greater Copenhagen.

Øresunddirekt får för närvarande många förfrågningar om den aktuella situationen till följd av coronavirus/COVID-19. Frågorna handlar bland annat om socialförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, skatt, hemskickad utan lön, gränskontroller, reseinformation och annat till följd av den aktuella situationen. Dessutom är det många förfrågningar om årsopgørelsen, den danska deklarationen, som måste lämnas in senast den 1 maj.

Även om Øresunddirekts informationscenter i Malmö är stängt för fysiska besök på grund av Corona-situationen, är personalen på informationscentret tillgängliga via telefon och e-post. Øresunddirekts digitala tjänster är också aktiva, och informationstjänsten är i löpande kontakt med både de danska och svenska myndigheterna för att kunna besvara de många frågorna från pendlarna. En del relevant information finns på myndigheternas webbplatser, men den offentliga informationen tar inte alltid hänsyn till de speciella villkor som gäller för gränspendlare.

”Vi gör för närvarande allt vi kan för att hålla öresundspendlarna uppdaterade med aktuell information om den extraordinära situation vi står inför på grund av coronavirus. Vi uppmuntrar därför pendlare att besöka våra svenska och danska webbplatser regelbundet om de saknar information, säger Vita Thomsen, som är ledare för Øresunddirekts digitala tjänster.

Och i Malmö är Øresunddirekts anställda redo per telefon och e-post.

”Många har individuella situationer, till vilka det är svårt att ge allmänna svar. Vi uppmanar därför öresundspendlare och företag att, förutom att hålla sig uppdaterade via våra hemsidor, kontakta informationscentret per telefon eller e-post för att få svar på sina frågor, säger Sandra Forsén, verksamhetsansvarig för informationscentret i Malmö.

Om Øresunddirekt
Øresunddirekt är en dansk-svensk informationstjänst som förmedlar gränsöverskridande myndighetsinformation till invånare och näringsliv i Öresundsregionen. I Malmö finns ett informationscenter och i Köpenhamn finns en webbredaktion.

Läs mer om Øresunddirekt på www.oresunddirekt.com

För mer information kontakta:
Sandra Forsén
Verksamhetsansvarig Øresunddirekts informationscenter
E-post: sandra.forsen@lansstyrelsen.se
Telefon: +46 (0) 768 00 16 95

Vita Thomsen
Sektionsledare Øresunddirekts webbredaktion
E-post: vt@oresunddirekt.com
Telefon: +45 (0) 53 55 72 79

Regioner

Greater Copenhagen Committee är ett politiskt samarbete mellan Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Själland, Region Halland och samtliga 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbetet etablerades i 2015 för att skapa tillväxt och öka sysselsättningen i hela Greater Copenhagen-regionen.