Öresundshuset – värt varje krona

Öresundshuset – värt varje krona

Öresundskomiteen satsar tillsammans med medlemsorganisationerna Region Skåne, Malmö stad, Helsingborgs stad, Lunds kommun och partnern Malmö högskola 1,8 miljoner kronor under Almedalsveckan på den gemensamma mötesplatsen Öresundshuset.

Det är väl investerade pengar: Redan efter halva Almedalsveckan hade 2 848 personer besökt något av Öresundshusets arrangemang, varav tre ministrar och flera VD:ar för stora företag.

- Med seminarier, möten och arrangemang i Almedalen skapar vi ökad förståelse för vår region bland nationella beslutsfattare. Det är helt avgörande för Öresundsregionens framtid. Därför är Almedalensatsningen värd varje krona, säger Pia Kinhult, ordförande för Öresundskomiteen.

Att samla regionens aktörer i ett gemensamt hus med program från morgon till kväll, gemensam marknadsföring och kommunikation som gör innehållet tillgängligt för alla via Bambuser, Facebook, Twitter, Flickr och YouTube är ett kostnadseffektivt sätt att arbeta på.

- Även om Öresundshuset inte hade funnits så skulle våra medlemmar vara i Almedalen med egna seminarier, utspridda i Visby och kanske på tider där vi till och med hade konkurrerat med varandra. Det hade blivit både dyrare och genomslaget sämre. Nu samlar vi istället alla med en gemensam satsning som blir effektivare, smartare och roligare, säger Daniel Persson, ansvarig för Public Affairs på Öresundskomiteen.

Satsningen på Öresundshuset i Almedalen 2012 kommer att utvärderas under hösten.

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.