Öresund -en framtidsregion inom IT

Öresund -en framtidsregion inom IT

Pressinbjudan Öresundshuset, Visby, onsdag 4/7 kl 13.30-15.00:

Chefer från skånska och danska företag inom IT, mobiltelefoni och dataspel ger sin syn på framtiden för deras kluster och betydelse för Öresundsregionens utveckling.

Hur viktigt är IT-klustret för Öresundsregionen? Har politikerna rätt när de lyfter fram regionen som en framtidsregion inom IT?

Under onsdagen kommer några av de tyngsta företrädarna för branschen att ge sin syn på saken. En som ser positivt på utvecklingen är Bert Nordberg styrelseordförande för Sony Mobile och Vestas.

- Under flera år har Öresundsregionen haft flera företag och universitet som investerat miljarder i att bygga en unik kompetens inom mobil telefoni och mobilitet. Detta ger en unik position att locka fler företag att etablera sig och flera ”start-up’s” har spunnits ur detta", säger Bert Nordberg.

En ny spelare på den europiska marknaden är det kinesiska företaget Huawei. Tord Wingren är platschef i Lund och lyfter fram styrkan i regionen.

- Trots mycket hårda omstruktureringar i mobilbranschen, i synnerhet för de traditionella ledarna så har regionen visat en imponerande snabb anpassning och fortsatt ledarskap. De företag som ledde GSM telefonutvecklingen - Nokia, Motorola och Ericsson - har skiftats ut i etableringar och uppköp där bl.a. Huawei, HTC, RIM, Sony och ett större antal små- och mellanstora teknologiföretag nu tar nya initiativ som ger Öresundsregionen en imponerande dragkraft för ytterligare tillväxt i branschen, säger Tord Wingren.

Vidare medverkar Martin Walfisz, grundare av Planeto och Måns Adler, grundare av Bambuser och Ida Brinck-Lund, grundare och MD art of Crime.

Möjligheter till enskilda intervjuer efteråt.

Plats och tid: Öresundshuset, Donners plats, Hästgatan 1 i Visby. Onsdag kl 13.30

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.