Ny arena för kulturaktörer i Öresundsregionen

En ny mötesplats har skapats för regionens kulturaktörer på Facebook, ”Kultur Öresund”. Här har regionens kulturaktörer ett forum där de kan visa upp pågående verksamheter, och där enskilda kulturarbetare och stora institutioner kan hitta varandra.

-”Kultur Öresund” är ett efterfrågat verktyg för regionens kulturaktörer, då det underlättar för aktörerna att hitta samarbetspartners och synliggöra de möjligheter som finns för att söka ekonomiskt stöd till projekt, säger Yngve Petersson, vice ordförande i Öresundskomiteens Kultur och Fritidsutskott.

Facebook.com/kulturoresund har även en kartfunktion som visar geografisk placering och kontaktupplysningar för regionens kulturaktörer. Aktörerna ges möjligheten att beskriva sina verksamheter och lägga upp bilder, vilket sedan visas interaktivt på kartan. Här finns också de fonder som finns att tillgå för att söka medel till idéer och projekt inom kulturområdet. Potentiellt kan sidan användas under hela förloppet; från tidig projektidé, till realisering och till slut marknadsföring.

Sidan är en uppdatering av den tidigare webbplatsen ”Culture Oresund”, och är i sin nya form lättare att använda, samt inbjuder till medskapande. Som tidigare står Öresundskomiteen bakom satsningen. Utöver att Kultur Öresund på ett enkelt sätt bidrar till samarbetsmöjligheter, är tanken också att sidan på sikt skall främja integrationen i regionen.

- Kultur Öresund är ett välkommet redskap för att realisera visionen om ett starkt, och rikt kulturliv i Öresundsregionen, kommenterar Marie Stærke, ordförande i Öresundskomiteens Kultur och Fritidsutskott.

Kontakt:
Marie Stærke,
Borgmester
marie.staerke@koege.dk

Yngve Petersson, ordförande kulturnämnden Regio Skåne.
yngve.petersson@mp.se

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.