Jan Juul Christensen blir ny Managing Director för Greater Copenhagen

Nu är det klart att Jan Juul Christensen blir ny Managing Director för Greater Copenhagens sekretariat. Han tillträder den nya tjänsten den 1 augusti.

- Jag ser fram emot detta. En stark motivation för mig är, att på det globala planet är det välfungerande, innovativa regioner som driver agendan. Här har Greater Copenhagen en stark position att inta, säger Jan Juul Christensen.

Greater Copenhagen är det politiska samarbetet mellan 85 kommuner och fyra regioner i Sydsverige och Östdanmark, som arbetar för att bygga en av världens mest konkurrenskraftiga storstadsregioner. Fokus är att driva på för politiska beslut inom arbetsmarknad, infrastruktur samt grön omställning, för att stärka tillväxt och utveckling i regionen Greater Copenhagen.

Nu har Greater Copenhagens styrgrupp utsett Jan Juul Christensen till ny Managing Director, som ska leda arbetet i Greater Copenhagens sekretariat.

Jan Juul Christensen kommer närmast från en egen verksamhet, där han arbetat med strategisk rådgivning och politisk intressebevakning. Dessförinnan har han varit Senior Vice President Communication & Corporate Responsibility (CCR) vid Köpenhamns flygplats. Han har också en bakgrund inom politiken, som medlem av huvudstyrelsen för danska Socialdemokraterna.

- Jag ser fram emot att bli Managing Director för Greater Copenhagens sekretariat. En stark motivation för mig är, att på det globala planet är det välfungerande, innovativa regioner som driver agendan. Här har Greater Copenhagen en stark position att inta. I Greater Copenhagen finns grogrund för hållbar tillväxt. Den skapar vi bland annat genom den gemensamma arbetsmarknaden, som kommer ha stor betydelse framöver. Vi ska också ha en fungerande infrastruktur, så att det är lätt att pendla och resa runt i regionen. En annan styrka för Greater Copenhagen är den som ligger i de svenska och danska välfärdssamhällena, som åstadkommer mycket inom hållbarhet och forskning. Det ska vi förstärka, genom att locka fler verksamheter till regionen. Vi ska också fortsätta det goda arbetet med att ta fram skarpa analyser, som visar regionens potentialer, säger Jan Juul Christensen.

- Som ordförande i Greater Copenhagen är jag mycket glad att vi rekryterat Jan Juul Christensen som ny Managing Director. Han har stor erfarenhet av politiskt arbete och har en framträdande roll i regionen, inte minst med sin bakgrund från Köpenhamns flygplats. Tillsammans med Jan Juul Christensen kommer vi fortsätta att skapa tillväxt och utveckling för hela Sverige och Danmark, här i Nordens största arbetsmarknadsregion, säger Lars Gaardhøj, ordförande i Greater Copenhagen och regionrådsformand i Region Hovedstaden.

- Vi är mycket nöjda med att vi nu är i mål med en ny Managing Director för Greater Copenhagen. Under de år jag varit ordförande och vice ordförande har vi uppnått stora framgångar inom det dansk-svenska samarbetet. Nu ska vi vidare, inte minst med infrastrukturfrågorna, där det är viktigt att vi får till stånd en bilateral utredning mellan Sverige och Danmark om nya fasta, öresundsförbindelser. Jag ser fram emot att driva detta arbete tillsammans med Jan Juul Christensen, säger Carl Johan Sonesson, vice ordförande i Greater Copenhagen och regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.

Jan Juul Christensen tillträder den 1 augusti.

Greater Copenhagen är ett politiskt samarbete mellan Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Själland, Region Halland och samtliga 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbetet etablerades i 2015 för att skapa tillväxt och öka sysselsättningen i hela Greater Copenhagen-regionen.