Halkar Sverige efter som forskningsnation?

Det är frågan när Öresundshuset på torsdagen den 5 juli klockan 15.00 samlar initierade nyckelpersoner från näringsliv, akademi och politik till ett samtal om en av våra stora framtidsfrågor.

Jan Wifstrand leder seminariet. Han är en insatt och uppskattad moderator med stort engagemang i Öresundsregionens utveckling.

Efter detta seminarium kan du få vara med om uppföljaren till fjolårets stora publiksuccé – Science Slam. Johan Wester leder, liksom i fjol, denna uppskattade tävling där sex framstående forskare tävlar i att presentera sina rön på det sätt som bäst kan vinna publikens gunst…

När Science Slam hade Almedalspremiär 2011 fylldes lokalen till bristningsgränsen. Ett gott råd är alltså att vara ute i god tid för att säkert få plats.

Detta är gästerna i dagens seminarium:

Tord Wingren leder Huawei i Lund. Med ett förflutet på såväl Ericsson som Samsung blev han för en tid sedan den kinesiska jättekoncernens platschef.– Vi ska bli en spjutspets i den mobila utvecklingen och kommer att göra ett antal rekryteringar för att klara den uppgiften, har Tord Wingren sagt i intervjuer.

Lotta Törner är VD för Skånes livsmedelsakademi som med mer än 100 partners- och medlemsföretag och med ett brett internationellt samarbete har utvecklats till en naturlig arena för livsmedels-, måltids- och förpackningsnäringarna.Livsmedelsakademin knöt nyligen ett samarbetsavtal med Lunds universitet.Samarbetsavtalet ger oss ökad kraft att utveckla ett av Europas vassaste livsmedelskluster, säger Lotta Törner.

Hans Boström, Scilea, arbetar i styrelsen för Lund Life Science Incubator. Lund LSI ska, med sin etablering i Medicon Village, stödja utvecklingen av nya idéer och företag med subventionerade faciliteter, coachning och nätverksbyggande. Hans Boström har ett mångårigt förflutet inom läkemedelsindustrin.

Christian Berggren är professor vid Linköpings universitet med industriell innovation och internationalisering som bärande teman i sin forskning. Han leder för nuvarande ett stort riksbanksfinansierat forskningsprogram om kunskapsintegration och innovation, och är en uppmärksammad deltagare i debatten om framtiden för svensk kunskapsbaserad industri, blad annat läkemedelsföretagen.

Sven Strömqvist är vicerektor vid Lunds universitet.- Sverige och Europa får inte tappa fart när nu stora delar av världen tydligt har stärkt sina positioner på den internationella forsknings- och innovationsarenan, har Sven Strömqvist bland annat skrivit i en debattartikel.

Håkan Ekengren är stadssekreterare på Näringsdepartementet med ansvar för enheten för forskning, innovation och näringsutveckling. Han arbetar bland annat med regeringens innovationsstrategi. En forsknings- och innovationsproposition är aviserad till hösten.

Pia Kinhult är regionstyrelsens ordförande i Region Skåne och ledamot i Øresundskommittén. Under den gångna mandatperioden var hon ordförande i den Regionala Tillväxtnämnden.

Finn Lauritzen är direktör för Øresundskommittén, samarbetsorganet för kommuner och landsting på båda sidor om Öresund.– Vi har en lista med 33 väsentliga gränshinder, men i själva verket finns det många fler. Men förutom att riva de praktiska hindren är nog det allra viktigaste att riva de mentala barriärerna, säger Finn Lauritzen.   Välkommen till Öresundshuset

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.