Dags för ett Öresundsparlament?

Dags för ett Öresundsparlament?

Öresundskomiteens 36 politiker, från bägge sidor sundet, har haft möte om Öresundsregionens framtid under två dagar. Det sker mot bakgrund av de ekonomiska problemen, globalt och i Europa, samt pågående diskussioner i Sverige och Danmark om hur vi får igång i den ekonomiska tillväxten.

- Vi vill och vi kan i Öresundsregionen. Vi utmanas på en rad områden och det finns andra storstadsregioner i Europa som har haft högre tillväxt än oss de senaste åren. Men den framtida utvecklingen beror inte på andra, den beror på oss själva och de åtgärder vi vidtar, säger Vibeke Storm Rasmussen ordförande för Region Huvudstaden och Öresundskomiteen.

På mötet blev det fastlagt att aktörerna ska gå vidare och fördjupa arbetet med gemensam planering på trafik-och miljöområdet. Vidare krävs ökad fokus på innovation, utbildning och en gemensam arbetsmarknad. Om det ​​görs rätt, kan den enorma tillväxtpotentialen i Öresundsregionen utnyttjas.

Det fanns en stor enighet bland de närvarande politikerna att kämpa för att bli en stark nordeuropeisk region i en alltmer global värld.

- Vi ska utveckla Öresundsregionen till den bästa platsen att leva och arbeta i, säger Pia Kinhult, ordförande i Region Skåne och vice ordförande i Öresundskomiteen.

- Vi behöver bli tydligare, globalt och inför medborgarna. Vi pratade om att skärpa visionen om Öresund. Och rubriken som alla var eniga om "Copenhagen Circle City" visar bra vad vi vill, avslutar hon.

Ett av de mest långtgående förslagen var att inrätta ett oberoende Öresundsparlament som ska väljas av medborgare i Öresundsregionen. Det kan ge ny kraft och legitimitet och bli det första gränsregionala parlamentet i världen.

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.