Årets integrationsindex: Öresundsintegrationen fortsätter att falla

- Det är en oroande trend. Öresundsregionen med nästan 4 miljoner invånare har en enorm potential att skapa jobb och tillväxt, om vi kan förverkliga regionen som en stor, gemensam arbetsmarknad. Men integrationen sker inte av sig själv, den kräver investeringar. Vi hoppas att det påverkar våra rikspolitiker att avskaffa gränshinder och öka investeringarna i bostäder och infrastruktur för att få trenden att vända, säger Finn Lauritzen, direktör på Öresundskomiteen.

Öresundskomiteens integrationsindex består av fem delindex, där fyra av fem fortsätter att falla. Två orsaker är att arbetspendlingen över sundet minskat på grund av lågkonjunktur och att färre danskar flyttade till Skåne på grund av de mindre gynnsamma bostadspriserna. Samarbetet över Öresund ökar marginellt inom näringslivet, där det råder ett visst stigande intresse för att investera över sundet. Det finns en positiv trend i antalet företag som ägs av grannlandet.

Utvecklingen i Öresundsintegrationen har idag diskuterats på ett seminarium i Malmö, när Öresundshuset tjuvstartade årets Almedalsvecka. Då diskuterade Märta Stenevi, första vice ordförande i regionstyrelsen, Region Skåne, Mats Persson, riksdagsledamot, och Lars Ljungälv, regionchef för Swedbank, vad man kan göra för att stärka integrationen. Då presenterades även programmet för Öresundshuset, vars målsättning att öka kännedomen om de gränsmöjligheter som råder i regionen.

- Det är fortfarande komplicerat att leva och verka som gränspendlare och vi behöver lyfta fram vilka möjligheter som finns i vår dynamiska region. Det här är frågor som vi inte kan lösa på egen hand i Öresundsregionen, fortsätter Finn Lauritzen.

Korta utdrag från rapporten:

- Antalet danskar som reser från Sturup har tredubblats från 2010 till 2014 sedan fler lågprisflyg etablerats på Sturup.

- Allt färre flyttar över sundet men rapporten visar att fler svenskar flyttar över till den danska delen av Öresundsregionen än tvärtom. Det beror främst på en utjämning av bostadspriserna.

Öresundshuset är ett samarbete mellan Region Skåne, Malmö stad, Helsingborgs stad, och Öresundskomiteen. Mer information finns på www.öresundshuset.nu. Alla är välkomna att besöka Öresundshuset på Hästgatan 1, vid Donners plats i Visby under Almedalsveckan.

Öresundskomiteen är det politiska samarbetet mellan Skåne och Själland sedan 1993. Kommittén är en politisk intresseorganisation som stärker samarbetet över Sundet och tar hand om Öresundsregionens intressen i förhållande till de två regeringarna, Riksdagen, Folketinget samt EU i Bryssel.