Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar

Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar

Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland. Men här är det annorlunda. Här finns det sedan många år tillbaka ett starkt driv, entreprenörskap och identitet. I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö.

– Syftet är att locka besökare från Umeå, Lycksele och Skellefteå att komma över dagen, men även att få resenärer på genomresa att parkera bilen en stund, säger Cecilia Sandström, vd på turistföretaget Granö Beckasin. Här finns en vacker natur med Umeälven som utgångspunkt, men vad som är ännu viktigare, en handfull näringsidkare som erbjuder mat, service, uthyrning och anordnade aktiviteter för alla åldrar.

Spruce Island Husky är ett av företagen som är med i samarbetet. Vintertid är det hundsläde som gäller, men när snön är borta bjuder vd Juliane Nicklass istället in till Husky House.

– Husky House är en liten resa in i draghundarnas värld. Vi har gjort en guidad tur som är perfekt för familjer, där man både får lära sig spännande saker om husky-hunden och hur den arbetar, samt träffa hundar och valpar. Man kan också boka in en guidad vandring med en egen husky i ett bälte runt midjan, berättar Juliane Nicklass.

Granö är en liten ort och här finns allt inom promenadavstånd. Det finns dessutom markerade vandringsleder i skog och mark, samt på Granö Beckasin uthyrning av exempelvis SUP-brädor, kanoter och kajaker för den som vill ge sig up på älven. Badplats, glasskiosk, surdegsbageri och fik, lunchrestaurang, musttillverkning och servicebutik med delikessdisk finns också i byn. Plus givetvis välkända Sjungaregården kulturcentrum, med konst, musik och hantverk.

Hela sommaren pågår dessutom den aktiva tävlingen Granöbingo.

– Vi ville göra något roligt och analogt, säger Cecilia Sandström. Bingobrickan kan hämtas hos någon av de medverkande företagen och när man har kryssat en rad kan man lämna in brickan på plats och vara med och tävla om en övernattning i ett av våra Fågelnästen i träden! Vi har redan fått massor av deltagare i tävlingen, säger Cecilia, och nämner att "köp en glass" och "gå baklänges över bron" är exempel på vad Granöbingo innehåller.

Projektet En härlig dag i Granö pågår och Granöbingo pågår till 18 augusti.