Sh Fastighetsutveckling och Midroc Properties säljer centrala fastigheter i Uppsala

Sh Fastighetsutveckling och Midroc Properties har tecknat avtal om försäljning av gemensamt ägda fastigheter i centrala Uppsala. Köpare är Epic Development AB, en lokal aktör som kommer att arbeta för att skapa hotell- och centrumverksamhet på platsen.

Sh Fastighetsutveckling AB och Midroc Properties har avyttrat sina samägda fastigheter Fjärdingen 34:1 (benämnd ”Svettis”) och Fjärdingen 34:2 (benämnd ”Svandammshallarna”) belägna i centrala Uppsala invid Stadsparken.

Köpare är Epic Development AB, en lokal aktör med stark förankring i staden, uppbackad av en svensk institutionell finansiär. Sh Fastighethetsutveckling och Midroc Properties kommer även fortsatt medverka till att driva detaljplanearbetet för fastigheten Fjärdingen 34:2, i syfte att skapa förutsättningar för bland annat hotell- och platsanpassad centrumverksamhet.

– Genom den här affären blir det samma ägare till fastigheterna Svettis, Svandammshallarna och grannfastigheten Flustret. Det ger en unik möjlighet att skapa ett mycket attraktivt och inbjudande område som erbjuder ett utökat folkliv, rörelse och trygghet på platsen. Området inbjuder såväl Uppsalabor som besökare och turister till allt från fritid och nöje till ett unikt hotellboende, säger Torbjörn Wennberg, VD Sh Fastighetsutveckling AB.

– Jag ser stora möjligheter för Uppsala som stad i utvecklingen av det aktuella området. Hotellet kommer att bli en naturlig mötesplats för Uppsalabor, besökare och turister, säger Magnus Björkegren, styrelseledamot i Epic Development AB.

Epic Development AB tillträdde fastigheterna den 22 oktober.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Torbjörn Wennberg, VD Sh Fastighetsutveckling AB.

Fakta om fastigheten Fjärdingen 34:1

Total uthyrningsbar area är c:a 1 750 kvadratmeter
Fastigheten är uthyrd för gym inkluderande tränings- och friskvårdsverksamhet.

Fakta om fastigheten Fjärdingen 34:2

Bef äldre byggnad som idag uthyrs på korttidsavtal och planeras rivas efter ny detaljplan.

Ny detalplan pågår för hotell- och centrumverksamhet omfattande c:a 11 000 kvadratmeter.

Om Sh Fastighetsutveckling
Sh Fastighetsutveckling är ett lokalt bolag vars huvudinriktning är att utveckla, förändra och förädla fastigheter. Långsiktighet och ansvar är värdegrunder som ligger oss varmt om hjärtat och som medverkar till både företagets och regionens utveckling.

Sh Fastighetsutveckling AB ingår i Aktiebolaget Sven Heribert precis som sitt systerbolag Sh bygg, sten & anläggning AB, ett av Sveriges äldsta familjeägda entreprenadföretag. Vi har funnits i snart 100 år, och planerar nu för de kommande 100 åren.

Om Midroc Properties
Midroc Properties utvecklar och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag ca 1 100 000 kvm byggrätter med en projektvolym på ca 33 miljarder kronor. Fokus är inriktat på södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö. Midroc Properties ingår i Midroc Europe som utvecklar morgondagens samhälle och industri. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. Vi utgår från Sverige och är verksamma internationellt. Under 2020 omsatte vi 7,5 miljarder kronor och sysselsatte 4 400 medarbetare. Läs mer på midroc.se/properties. I januari 2022 byter vi namn till Granitor. Samma människor, samma affärsidé men med nytt namn.

Midroc  Europe är en svensk koncern med verksamhet i branscherna fastighet, bygg, industri och miljö. Här jobbar 4400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2020 var 7,5 miljarder kronor.

Som Midroc har vi i över 25 år, tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. I januari 2022 byter vi namn till Granitor. Varumärkesbytet är en del av en förnyad överenskommelse mellan Midroc Europes två ägarfamiljer om fortsatt samarbete som sträcker sig över generationsgränserna framåt.