Midroc och Alsingevallen har utvecklat kvarteret Bävern i centrala Trelleborg.

Midrocs nybyggnadsprojekt i Trelleborg nomineras till samhällsbyggnadspris

Midrocs och Alsingevallens gemensamma bostadsprojekt, kvarteret Bävern i Trelleborg, har nominerats till stadens Samhällsbyggnadspris 2018.

Kvarteret Bävern är ett nybyggnadsprojekt i centrala Trelleborg. Det har utvecklats av Midroc och Alsingevallen, och består av tre flerbostadshus med totalt knappt 60 nya bostäder, lokaler för verksamheter samt ett garage.

Det ligger både naturskönt och centralt beläget invid stadsparken, och med endast ett par minuters promenad till butiker, caféer, skolor, en vårdcentral och den nya tågstationen.

Midrocs del, bostadsrättsföreningen Stadsparkshusen, utgör den största delen av projektet med totalt 38 bostadsrätter och två lokaler i bottenplan. Samtliga har balkong eller uteplats och möjlighet till garageplats.

- När man utvecklar nya fastigheter på centralt läge är det en delikat uppgift att anpassa sig till platsens förutsättningar - och samtidigt bidra med samtida arkitektur. Till det vill vi addera goda boendekvaliteter för våra kunder. I det här fallet har det resulterat i två flerbostadshus med en gemensam gård emellan, gedigen tegelarkitektur, generösa ljusinsläpp och skyddade balkonger, säger Anders Koch, affärschef på Midroc.

Samhällsbyggnadspriset kommer att delas ut på Trelleborgsgalan den 15 november. Priset går till framstående personer och organisationer inom samhällsbyggnad. Övriga nominerade är Restaurang Casa Blanca och Rödakorsstugan i Beddingestrand.

Juryns motivering till nomineringen av Kvarteret Bävern

Kvarteret Bävern ett bevis på en växande stad:

Trelleborgs centrum är i utveckling, ett tydligt tecken på det är hur kvarteret Bäverns bostadshus vuxit fram och tagit plats utmed Nygatan. Byggnaderna är värdefulla inte minst som hem åt nya och gamla trelleborgare för lång tid framöver, utan även som ett bevis på stadens stora ambitioner.

Fakta

Midroc har utvecklat Brf Stadsparkshusen, två flerbostadshus med 38 bostadsrätter samt två lokaler

Lägenhetsstorlekar: 2-4 rum och kök, 59-92 kvadratmeter stora

Byggstart: 2017