Midroc tecknar fastighetslån i Skandia

Midroc tecknar fastighetslån i Skandia

Midroc Real Estate har överenskommit med Skandia om fastighetslån för sammanlagt 564
miljoner kronor. Lånen har en löptid om fem år och är en refinansiering av bolagets fastigheter inom World Trade Center Malmö. Lånen är säkerställda och löper med en rörlig ränta jämfört med Stibor 3M.

- Vi har under en tid undersökt möjligheterna att emittera obligationslån, men valde istället att i överenskommelse med Skandia uppta ett direkt fastighetslån, säger Peter Syrén, vd i Midroc Real Estate.

- Midroc finansierar sina fastighetsinvesteringar huvudsakligen via traditionella fastighetskrediter i bank, men i och med den här överenskommelsen breddar vi basen för finansiering och erhåller villkor som idag överträffar affärsbankernas erbjudanden. Skandia är en bra partner för fortsatta affärer parallellt med våra traditionella fastighetskrediter i bank, säger Peter Syrén, vd i Midroc Real Estate.

Skandias utlåning sker inom ramen för bank- och försäkringskoncernens traditionella förvaltning, som har en växande andel investeringar i onoterade krediter.

AGL Transaction Services har agerat arrangör och rådgivare i affären. Roschier har agerat juridisk rådgivare åt Midroc.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Syrén, vd i Midroc Real Estate AB
+46 10 470 74 06, peter.l.syren@midroc.se

Midroc Real Estate äger och förvaltar kommersiella fastigheter huvudsakligen belägna på attraktiva platser i Stockholms centrala affärsdistrikt samt i Västra Hamnen i Malmö. Fastighetsbeståndet omfattar ett tiotal fastigheter på sammanlagt drygt 90 000 kvm med ett marknadsvärde på drygt 3 miljarder kronor. www.mpd.midroc.se

Midroc Real Estate ingår i Midroc Europe som bedriver verksamhet inom områdena fastighet, bygg, industri och miljö. Verksamheten är internationell med Sverige som utgångspunkt. Antalet medarbetare är 3 000 och omsättningen 4,3 miljarder kronor.